‘Telefoonhacking spectaculair toegenomen’

Eén centrale infolijn is meer dan genoeg, vindt de Vlaamse ombudsman. © iStock

Vorig jaar zijn bij de politie 59 dossiers ingediend voor de hacking van telefooncentrales van bedrijven, dubbel zoveel als vorige jaren. In een geval verloor een firma 11 miljoen euro aan de gesprekken die via de hackers gevoerd werden.

Dat meldt De Tijd.

In het jaarverslag over financiële criminaliteit waarschuwt de federale politie dat het aantal gevallen van “phreaking” het afgelopen jaar verdubbeld is tot 59 feiten. Bij “phreaking” – een samentrekking van “phone” en “freaking” – worden de telefooncentrales van bedrijven gehackt en dan gebruikt om massaal te bellen naar het buitenland, vaak naar exotische landen.

Criminele bendes misbruiken de telefooncentrales van de bedrijven om goedkope internationale telefoongesprekken aan te bieden aan hun klanten. Naast bedrijven zijn ook gewone burgers het slachtoffer van oplichters. In het jaarverslag waarschuwt de politie dat de zogeheten Microsoft-oplichtingen een recordhoogte bereiken. Zogezegde medewekers van Microsoft doen daarbij een telefoontje, zeggen dat er een probleem is met de computer en stellen voor dat te herstellen door de controle van de computer over te nemen. Ze vragen wel eerst een betaling met de kredietkaart. Eenmaal ze controle hebben over de computer kunnen de oplichters veel grotere sommen bemachtigen.

(Belga/RR)

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content