Telenet-ceo John Porter: “Vast of mobiel? Klanten willen gewoon data”

John Porter, CEO van Telenet © belga
Kristof Van der Stadt
Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Telenet ziet voor zichzelf mogelijkheden om hoger op te schuiven in de ‘value chain’, maar het netwerk blijft prioritair. Dat verduidelijkte Telenet-ceo John Porter op de voorstelling van het Digiworld Yearbook.

Op de voorstelling van het Digiworld Yearbook – een analyse van de digitale economie en de telco-markten – in de Cercle de Lorraine was Telenet-ceo John Porter te gast. François Barrault, voorzitter van de iDate Digiworld denktank, polste naar de positie, strategie en toekomstvisie van Telenet. Barrault schotelde Porter vier mogelijke toekomstscenario’s voor hoe de digitale economie kan evolueren naar 2025. Wordt de digitale economie tegen dan een customer-centric wereld, eerder technologiegedreven. Zal prijs de doorslaggevende factor worden of evolueren we toch naar een trust-centric wereld?

‘Big fat pipes’

Porter lijkt zich alvast niet veel zorgen te maken over die toekomst en ziet voor Telenet een rol weggelegd in alle toekomstscenario’s.

“Er zijn veel vraagtekens over de digitale toekomst, maar ik ben er van overtuigd dat er in elk scenario altijd een nood zal zijn aan big fat pipes“, stelt de Telenet-ceo die ondertussen de grenzen tussen vast internet (fixed) en mobiel (wireless) internet helemaal ziet vervagen. “Klanten én bedrijven liggen er echt niet wakker van. De klant wil alleen maar data en het is aan ons om dat te faciliteren”, aldus Porter. Voor Telenet zijn investeringen in het vaste netwerk – de Grote Netwerf heet dat bij Telenet – even belangrijk als investeringen in het mobiele netwerk. Het overgenomen Base-netwerk wordt gemoderniseerd: iets wat Porter pas nog kaderde in een aantal Franstalige kranten.

Inzetten op lokale content

Naast het netwerk wil Telenet nog meer de kaart van lokale content trekken. “Ik zie nog steeds een groot gat voor sterke, lokale producties. Onze eerste eigen reeks Chaussée d’Amour is een voorbeeld van hoe we ook content willen leveren die het verschil kunnen maken”, aldus Porter. Het verschil met ‘over the top’ (OTT) spelers als Netflix dus? “De Amerikaanse OTT’s brengen volgens mij echt niet de entertainment-ervaring die Belgen willen”, repliceert de Telenet-ceo die televisie nog lang niet afschrijft. “Je mag niet vergeten dat enkel televisie een groot publiek kan aanspreken, dat blijft nog steeds zo”, aldus Porter.

De Amerikaanse OTT’s zoals Netflix brengen volgens mij echt niet de entertainment-ervaring die Belgen willen.

‘Prijs is gemiddeld’

John Porter maakte tijdens het gesprek ook een punt dat de prijs die Telenet consumenten aanrekent voor het internetabonnement “gemiddeld” is vergeleken met andere Europese landen. “We bevinden ons in het midden van het peloton, maar onze diensten zijn wel bovengemiddeld. Onze klant surft gemiddeld aan 110 Mbps. In Frankrijk bijvoorbeeld heeft een kleine minderheid in het land toegang tot 30 Mbps”, zegt Porter die duidelijk niét wil horen dat de prijzen van Telenet te hoog zijn.

“We zien voor onszelf wel mogelijkheden om hogerop te klimmen in de waardeketen. We willen bovenop de bestaande pakketten alsmaar meer extra diensten aanbieden, waarop de klant dan kan intekenen. De convergentie tussen vast en mobiel moet daarover gaan”, aldus nog de ceo van Telenet die er tot besluit nog graag even een persoonlijke stelling aan toevoegt. “Eigenlijk lig ik helemaal niet wakker van een koelkast die verbinding maakt met mijn netwerk. Ik hou me liever bezig met het netwerk zelf.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content