Telenet dient klanten van antwoord

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De vereniging voor internet- en telecomklanten Tik bond gisteren de kat de bel aan over bepaalde ergernissen van klanten rond de nieuwe Fibernet-aankondigingen van Telenet. Het bedrijf probeert de kritiek nu te weerleggen. Een eerste punt van kritiek was de onduidelijkheid over het feit of de nieuwe Telenet Fibernet abonnementen al dan niet voordeliger zijn voor klanten. Ook over de specificaties bestaan veel vragen. “De klant wordt dus aan z’n lot overgelaten en blijft met meer en meer vragen zitten over een mogelijke overstap naar Fibernet”, klonk het bij Tik.

De vereniging voor internet- en telecomklanten Tik bond gisteren de kat de bel aan over bepaalde ergernissen van klanten rond de nieuwe Fibernet-aankondigingen van Telenet. Het bedrijf probeert de kritiek nu te weerleggen.

Een eerste punt van kritiek was de onduidelijkheid over het feit of de nieuwe Telenet Fibernet abonnementen al dan niet voordeliger zijn voor klanten. Ook over de specificaties bestaan veel vragen. “De klant wordt dus aan z’n lot overgelaten en blijft met meer en meer vragen zitten over een mogelijke overstap naar Fibernet”, klonk het bij Tik.

“Er staat zeer uitgebreide informatie over de nieuwe FiberNet-producten op de productpagina’s van Fibernet 40 en Fibernet 60“, laat Telenet weten bij monde van woordvoerder Stefan Coenjaerts. Hij geeft wel nog mee dat “het aantal toegelaten pc’s 16 bedraagt. Dat wordt niet langer expliciet vermeldt als specificatie, omdat dit aantal meer dan toereikend is voor elk thuisgebruik.”

Of een overstap naar FiberNet voordeliger of duurder is, hangt af van de individuele situatie van de klant, gaat hij verder. “Iedere klant kan dit eenvoudig achterhalen door de prijs van zijn huidig pakket te vergelijken met de prijs van het gewenste pakket. Een aantal formules met Fibernet zijn vandaag inderdaad goedkoper, vergeleken met pakketten en producten uit het internetaanbod van voor 17 januari 2011, andere zijn dan weer iets duurder. De klant kan dus naar eigen inzicht en voorkeur een Fibernet product kiezen dat bij zijn of haar noden past. Telenet heeft nooit gecommuniceerd dat het altijd goedkoper is om over te stappen naar Fiberproducten. In alle communicatie is wel consequent gezegd dat de overstap kosteloos is voor ExpressNet -klanten die vandaag kiezen voor een self install Fibernet 40 of 60 en voor TurboNet-klanten die kiezen voor een self install Fibernet 60-abonnement.”

Ten tweede klacht van de klanten behelst de nieuwe (Eurodocsis 3.0-)modem met ingebouwde router en wifi-toegangspunt. Het beheer daarvan zou enkel via ‘Mijn Telenet’ kunnen. Een spijtige beperking voor meer technische klanten die hun thuisnetwerk zelf willen beheren, klinkt het. “Deze modems zijn zeker geavanceerd genoeg om ook veeleisende klanten een uitstekende service te geven en in principe heeft de klant geen eigen router meer nodig”, klinkt het bij Telenet. “Wie toch graag een eigen router achter de Telenet Home Gateway wil plaatsen, kan eventuele conflicten vermijden door de IP-range op zijn eigen router te wijzigen. In situaties waarin een Home Gateway niet geschikt is – zoals bijvoorbeeld voor onze Business FiberNet producten met een vast IP-adres – installeert Telenet een EMTA in plaats van een Home Gateway.”

Ten derde blijkt er geen combinatiepakket (Shake) meer beschikbaar te zijn zonder digitale televisie. Dat bevestigt Coenjaerts ook. “Ten eerste is de interesse in deze specifieke combinatie (enkel internet – telefonie, nvdr) lager dan voor het volledige pakket. Ten tweede geeft de prijs van het ‘triple play’-pakket ook klanten die enkel de combinatie internet en telefonie willen een aanzienlijke korting ten opzichte van de optelsom van een op zichzelf staand internet- en telefonieabonnement. Vanzelfsprekend heeft de klant de vrijheid om zelf de afzonderlijk beschikbare telefonie en internetproducten te combineren, maar het triple play pakket zal goedkoper uitkomen.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content