Telenet for Business groeit met 7 procent

16/02/12 om 17:29 - Bijgewerkt om 17:29

Bron: Datanews

Net zoals Telenet in het algemeen noteerde de b2b-poot Telenet for Business solide jaarresultaten.

Telenet for Business groeit met 7 procent

Net zoals Telenet in het algemeen noteerde de b2b-poot Telenet for Business solide jaarresultaten.

Telenet zag in 2011 de omzet met 6 procent stijgen tot 1,376 miljoen euro, met een EBITDA van 723,4 miljoen euro (een marge van 52,6 procent). Zo presteerde het bedrijf precies volgens de eigen voorspellingen. De nettowinst nam wel een duik (-81 procent tot 16,8 miljoen euro). Dat had voor een groot deel te maken met de afschrijvingen op DVB-T ('terrestriële digitale tv': digitale tv uitzenden via zendmasten), waarvan de kwaliteit niet was wat Telenet er oorspronkelijk van had verwacht. Over DVB-T gaf Sickinghe overigens nog aan dat "Telenet daar nog iets mee zal doen", zonder meer details.

De ARPU, de gemiddelde inkomsten per gebruiker per maand, stegen in 2011 met 9 procent tot 42,1 euro, dankzij de strategie om zoveel mogelijk klanten te laten intekenen op meerdere producten ('multiple play'). Vandaag doet 64 procent van de Telenet-klanten aan multiple play, daar waar dat in 2008 nog maar 45 procent was.

B2b

De b2b-afdeling van Telenet, sinds kort omgedoopt tot 'Telenet for Business', zag zijn omzet voor 2011 stijgen tot 90,8 miljoen euro. Dat dankzij onder meer de overname van het securitybedrijf C-Cure. Telenet-ceo Duco Sickinghe zag ook een sterke aanname van de gelanceerde Business en Corporate Fibernet-formules.

Het bedrijf gaf in Data News eerder al aan meer te willen inzetten op clouddiensten. De datacenters daarvoor, zo zei Sickinghe, zal het bedrijf zowel huren, aankopen als bouwen, afhankelijk van het type service dat wordt aangeboden. "In de laatste twee gevallen zal het vooral een kwestie zijn van gronden en gebouwen te vinden."

Netwerk

Op vlak van de netwerkvernieuwing zit Telenet te midden van het Pulsar-project, dat als doel heeft het aantal knooppunten in het netwerk te vergroten. Doel is tegen 2015 nog maar om en bij de 500 huizen per node te hebben, wat de performantie van het netwerk verhoogt. Volgens Sickinghe is het project nu op kruissnelheid. In 2012 zouden zo 60 procent meer nodes gesplitst worden en zou ook de activatie ervan van start moeten gaan. Sickinghe gaf aan dat daardoor, mogelijk nog dit jaar, de internetspecificaties zullen vooruitgaan.

Mobiel

Voor de mobiele strategie van Telenet is het - nu de licentie is aangekocht - afwachten hoe het bedrijf zich van de nodige mobiele infrastructuur zal voorzien. Bij marktobservatoren heerst de consensus dat dat hoogstwaarschijnlijk zal verlopen via een overeenkomst met een van de bestaande mobiele spelers in het land. "Er zijn contouren zichtbaar", hield Sickinghe het vaag. Hij omschreef de huidige situatie van Telenet op de mobiele markt als een "spiegelbeeld" van die van pakweg een Mobistar op de markt van de digitale televisie. "Zij kijken naar de eventuele openstelling van de kabel, wij kijken naar de mobiele markt." De goede verstaander ziet zo over welke 'contouren' hij het vermoedelijk zou kunnen hebben.

Lees meer over:

Onze partners