Telenet past privacyvoorwaarden aan na onderzoek van Privacycommissie

19/07/17 om 10:36 - Bijgewerkt om 10:55

Bron: Belga

Telenet gaat de toestemming van gebruikers meer centraal stellen in het privacybeleid. Dat meldt het kabinet van Staatssecretaris voor Privacy Philippe De Backer (Open Vld) vandaag. De telecomoperator kwam vorig jaar onder vuur te liggen omdat klanten die bepaalde gegevens niet wilden delen, dat zelf expliciet moesten aanpassen. De Backer vroeg daarop een onderzoek van de Privacycommissie, dat nu in overleg met de provider tot een vergelijk is gekomen.

Telenet past privacyvoorwaarden aan na onderzoek van Privacycommissie

© belga

Telenet kwam in september vorig jaar onder vuur te liggen van zowel de staatssecretaris als de Privacycommissie. De operator had zijn privacybeleid aangepast, omdat het zou gaan experimenteren met gepersonaliseerde televisiereclame. Klanten die echter geen extra gegevens over hun kijkgedrag wilden prijsgeven aan de operator, moesten daarvoor zélf stappen ondernemen.

Dat 'opt-out'-principe was niet naar de zin van De Backer, die de Privacycommissie om een onderzoek vroeg. Volgens het kabinet-De Backer past Telenet de privacyvoorwaarden nu op twee manieren aan. Nieuwe klanten zullen hun expliciete toestemming moeten geven als ze bepaalde gegevens met de operator willen delen. Bestaande klanten krijgen dan weer meer informatie over welke stappen ze kunnen ondernemen om de privacy-instellingen aan te passen.

De Backer reageert alvast tevreden. "Voor ons is het vooral belangrijk dat de toestemming van de klant nu centraal staat", klinkt het. "Gerichte reclameboodschappen moeten kunnen, maar de klanten moeten wel weten dat hun gegevens dan worden gebruikt en opgeslagen", zegt woordvoerster Lotte Van der Stockt.

Met de aanpassing komt Telenet volgens de staatssecretaris nu al tegemoet aan de strengere Europese regels rond gegevensbescherming, die in mei 2018 in België van kracht worden. "De nieuwe Europese regels zijn een kans voor bedrijven. Het vertrouwen van de klant is daarbij essentieel. Wie als bedrijf nu al rekening houdt met de privacy van zijn klanten, wordt daar op termijn beter van", meent De Backer. (Belga)

Onze partners