Telenet sabelt Proximus-aanbod voor groepsaankoop neer: 'Gluiperige tariefverhoging bij Belgacom'

12/02/15 om 14:46 - Bijgewerkt om 17:01

Telenet-topman John Porter heeft nogmaals duidelijk gemaakt geen heil te zien in groepsaankopen voor telecom. 'Sommige van de groepsaanbiedingen zijn eerder cynisch', zei hij. Daarbij viseerde hij Proximus. Belgacom reageert dat 'Porter rekenfouten moet vermijden.'

Telenet sabelt Proximus-aanbod voor groepsaankoop neer: 'Gluiperige tariefverhoging bij Belgacom'

CEO van Telenet, John Porter © BELGA

Na de aankondiging vorig jaar dat Telenet de prijzen van een aantal populaire producten zou verhogen, startte een ontevreden consument een groepsaankoop voor telecombundels. Proximus, Scarlet, TV Vlaanderen en BASE sprongen op de kar en kwamen met een speciaal aanbod voor wie via groepsofferte.be intekent.

Telenet wilde echter niet meedoen. Porter lijkt er niet wakker van te liggen. 'Ik weet niet hoeveel mensen gebruik maken van het groepsaanbod en of dat dan Telenet-klanten zijn of niet', zei hij op een persconferentie in Mechelen. 'Maar ik weet wel dat ons percentage vertrekkers binnen de verwachtingen ligt. We hebben eerlijk gezegd niet gemerkt dat er veel klanten zijn vertrokken voor een beter aanbod.'

Gluiperige tariefverhoging in Belgacomaanbod

De topman liet niet na om de groepsaanbod-formule van concurrent Proximus neer te sabelen. 'Jullie kunnen ook rekenen en vaststellen dat er een wat gluiperige tariefverhoging in het Belgacom-aanbod zit. Het pack dat ze aanbieden gaat van 62,95 naar 64,95 euro. Je krijgt dan wel een tijdje wat dingen gratis, of je ze nu wil of niet, maar je zult uiteindelijk 2 euro meer betalen', klonk het.

Porter: 'Niet goed gecommuniceerd'

Porter heeft naar eigen zeggen uit de heisa rond de prijsverhoging wel geleerd dat hij beter moet communiceren. 'Veel van wat we doen, zorgt voor een lagere kost voor de klant', zei hij. 'Dat hebben we vorig jaar niet goed gecommuniceerd.' Hij verwees naar de WiFree-hotspots, de opwaardering van de mobiele abonnementen en andere nieuwigheden.

De focus ligt voor Porter duidelijk op 'waar voor je geld'. Telenet lijkt dus niet op prijs te gaan concurreren, maar op inhoud. Dat lijkt ook te gelden voor het scherp geprijsde mobiele aanbod, waarvoor Telenet eind 2014 bijna 900.000 klanten had. De groei van die King en Kong-tarieven is in de laatste maanden van 2014 wat vertraagd. Porter gaf toe dat Telenet de voet wat van het gaspedaal haalde, terwijl Proximus zijn nieuwe merk in de markt aan het zetten was.

Geen 'race to the bottom'

De topman ziet wel nog groei voor het mobiele aanbod, dat Telenet verkoopt via een overeenkomst met Mobistar, maar zal daarbij 'niet irrationeel' te werk gaan. Telenet is vorig jaar al terughoudender geworden met de verkoop van toestellen tegen lage prijzen in combinatie met een abonnement. 'Op een bepaald punt zijn de marges van die aard dat er niet veel ruimte meer is om een bom te gooien op de toestellenmarkt', aldus Porter. Hij voorspelde dat de mobiele operatoren geen 'race to the bottom' zullen starten.

UPDATE:Reactie Belgacom: 'John Porter moet rekenfouten vermijden'

Bij Belgacom zegt woordvoerder Jan Margot dat Porter 'rekenfouten moet vermijden'. Hij wijst erop dat in het groepsofferte-aanbod de dienst TV Replay inbegrepen zit, ter waarde van 3 euro. Die optie zit niet in het Proximus-pack van 62,95 euro waarmee Porter vergelijkt. 'Ons groepsofferte-aanbod is bovendien gericht op mensen die van Telenet komen. Hij moet dus niet vergelijken met onze tarieven. Wie Whop en Play (twee Telenet-producten, red.) heeft, betaalt 75,49 euro.'

(Belga/MI)

Lees meer over:

Onze partners