Telenet Solutions biedt mobiele data- en hotspotintegratie

27/03/07 om 00:00 - Bijgewerkt op 26/03/07 om 23:59

Bron: Datanews

Telenet Solutions biedt een 'always on' geïntegreerde dienst van de eigen hotspots en de mobiele datanetwerken van Mobistar. Het maakt daarvoor gebruik van de Globetrotter Unlimited Connection datakaart van Option dat hiermee revanche neemt.

De ['always on' dienst] speelt altijd in op het netwerk met de grootste capaciteit. Dat zijn de ruim 1.300 Telenet hotspots, de wireless lan van de bedrijfsklant zelf, en de mobiele datadiensten van partner Mobistar. Het gaat vooral om gprs en edge, en in mindere mate 3gsm en hsdpa. De gebruiker springt automatisch van het ene netwerk op het andere, maar betaalt slechts één vast bedrag per maand. Telenet Solutions heeft vier abonnementsformules, van light (20 euro) tot unplugged (70 euro).Executive vice president Hugo Lemmens denkt binnen de twaalf maanden 4 tot 5 procent marktaandeel te halen. Dat zijn er enkele tienduizenden. Voor Telenet Solutions is het een primeur want het heeft weinig of geen ervaring met mobiele datadiensten. Telenet biedt wel als mvno al gsm-telefoondiensten aan voor de residentiële markt. Telenet Solutions, dat met zijn 'always on' dienst vooral op de kmo-sector mikt, verdeelt het aanbod dan ook via Hostbasket. Ook ondersteuning en helpdesk zijn uitbesteed. De Option datakaart wordt verkocht aan een richtprijs van 300 euro. Telenet wil dit jaar ook gewone gsm telefoondiensten aanbieden voor de professionele markt.Voor Option is de bestelling bij Telenet een mooie revanche. Vijf jaar geleden, begin 2002, had Telenet aangekondigd dat het voor zijn eigen 650 installateurs de Option datakaart verkoos. Maar na acht maanden testen bleken er nog altijd kwaliteitsproblemen en werd Option afgevoerd. Inmiddels is Option opgeklommen tot een wereldleider met een marktaandeel van 38 procent in mobiele datakaarten in 2006. Die markt wordt gedomineerd door vier spelers. Concurrenten zijn Novatel Wireless (25,1%), Sierra Wireless (22,4%) en Sony Ericsson (8,1%). Eén en ander blijkt uit recent onderzoek van de ABI Research groep.

Onze partners