Telenet Solutions groeit 3 procent

Telenet Solutions, dat diensten voor bedrijven biedt, kende na een nulgroei tijdens de eerste zes maanden van het jaar, opnieuw een aanwas van de inkomsten. De omzet in 2005 bedroeg 69 miljoen euro, 3 procent meer dan vorig jaar.

Telenet wil vooral focussen op de kmo-markt, waar het al zo’n 13.700 klanten telt. Het probeert aan die gebruikers vooral meer producten aan te brengen. Met de nieuwe Expert dsl-diensten hoopt het alvast verder voet aan de grond te krijgen. Ook Wallonië en Brussel worden belangrijker. Telenet heeft intussen zo’n duizend hotspots geïnstalleerd. Zonder precieze cijfers te geven is het verkeer over die wifi hotspots het afgelopen jaar verdriedubbeld. Tegen de zomer wordt tevens het mvno-akkoord met Mobistar aangevat. Telenet zal dan ook gsm-diensten kunnen aanbieden. Opvallend is dat Telindus niet langer bij de partners te vinden is. “We hebben een brief gekregen van de ceo van Belgacom en van Telindus waarin ze de onafhankelijkheid van Telindus benadrukken. Dat zijn we nu aan het bekijken,” aldus ceo Duco Sickinghe.Telenet haalde in het laatste kwartaal van vorig jaar een omzetstijging met ruim 10 procent, tekende de 1 miljoenste internet- en telefoonlijn op en was goed voor 100.000 iptv boxen. 2005 was een recordjaar, zo zegt het zelf. Telenet telde eind 2005 zowat 364.000 telefonieklanten. Dat zijn er 78.000 meer dan vorig jaar. De churn (het verlies van klanten) werd ook teruggebracht van 13,6 tot 11,3 procent. Dat komt vooral dank zij het Freephone plan dat ‘gratis’ telefonie biedt tijdens daluren en weekend. Daardoor daalde wel de gemiddelde maandinkomsten per klant met 10 procent, van 37,1 naar 33,3 euro. Naar eigen zeggen heeft het in Vlaanderen een marktaandeel van 21 procent. Het is opvallend dat 29 procent van de nieuwe breedbandklanten ook voor telefonie tekenen. Eind dit jaar telde Telenet 176.000 triple play klanten die zowel televisie, breedband als internet afnemen. Dat is een toename met 30 procent. Telenet telt inmiddels zo’n 624.000 breedbandklanten, goed voor een Belgisch marktaandeel van bijna een derde.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content