Telenet versnelt glasvezelinvesteringen

Bron: DataNews

Telenet plant met het Digital Wave 2015-programma uitgebreide investeringen in het eigen glasvezelnetwerk. Zo lijkt het netwerk te zullen evolueren van fibre-to-the-node naar fibre-to-the-curb.

Telenet plant met het Digital Wave 2015-programma uitgebreide investeringen in het eigen glasvezelnetwerk. Zo lijkt het netwerk te zullen evolueren van fibre-to-the-node naar fibre-to-the-curb.

Telenet-ceo Duco Sickinghe vermeldde maar heel even het 'Digital Wave 2015'-programma, tijdens zijn presentatie van de jaarresultaten. Dat zou een "versnelling van de investeringen in glasvezel" inhouden om een 'next-generation network' te creëren. Het programma lijkt onder meer te omvatten wat Telenet vroeger al enkele keren benoemde als het 'Pulsar'-project. Concreet zou Telenet het aantal huizen per netwerknode willen terugbrengen van 1400 per node tot 500 per node. De afstand van de huizen tot fiber zou worden teruggebracht van 1,5 km naar 600 meter. De facto zou dat betekenen dat Telenet evolueert van fibre-to-the-node (glasvezel tot een grote centrale, van daaruit coax naar de verschillende wijken en huizen) naar fibre-to-the-curb (glasvezel tot wijknodes, van daaruit coax tot de huizen).

In dat Digital Wave 2015-programma zou Telenet gaan samenwerken met verscheidene partners, die het bedrijf nog niet wil benoemen. Sickinghe vergelijkt Digital Wave 2015 met 'Vlaanderen Interactief' van 5 jaar geleden, een samenwerkingsproject dat interactieve digitale tv op gang moest trekken. Meer aankondigingen zouden 'in de komende weken' volgen.

Daarnaast kwam Telenet ook met een aantal kleinere nieuwtjes op de proppen. Zo werd het digibox/-corder menu aangepast en gebruiksvriendelijker gemaakt. Dat er voortaan veel zwart in wordt gebruikt, heeft volgens Sickinghe ook een positieve impact op het energieverbruik van de settopboxen. Voorts zorgt Telenet ervoor dat de settopbox ook van op afstand, via internet ('tv.be'), te programmeren zijn. Ook deed het bedrijf een demo met 3D-televisie, waarbij duidelijk gesteld werd dat de huidige HD-settopboxen daarvoor technisch al geschikt zijn. Nu is het nog wachten tot 3D-producten en -content echt doordringen op de consumentenmarkt.

Lees meer over:

Onze partners