Test-Aankoop dient klacht in bij BIPT tegen Telenet

11/10/10 om 09:33 - Bijgewerkt om 09:33

Bron: Datanews

Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft bij het BIPT, de Belgische waakhond voor de telecomsector, een klacht ingediend tegen Telenet.

Test-Aankoop dient klacht in bij BIPT tegen Telenet

Consumentenorganisatie Test-Aankoop heeft bij het BIPT, de Belgische waakhond voor de telecomsector, een klacht ingediend tegen Telenet.

Aanleiding is de manier waarop de telecomoperator zijn klanten informeerde over de wijziging van zijn algemene voorwaarden op 1 oktober, zo stond dit weekend te lezen in Het Nieuwblad. Concurrent Belgacom werd eerder dit jaar al voor gelijkaardige feiten veroordeeld tot een monsterboete van 800.000 euro.

"Telenet heeft zijn klanten niet naar behoren individueel op de hoogte gebracht, maar enkel op de achterzijde van hun factuur, en dan nog in een passage die het heeft over domiciliëring", stelt Nico De Bie van Test-Aankoop. "Daarnaast verplicht de wet bedrijven om de klant in zo'n geval tegelijk te informeren over zijn recht om het contract vroegtijdig op te zeggen zonder daarvoor een boete te betalen. Telenet heeft er zich van afgemaakt met een linkje naar een webpagina. Daarnaast hanteert Telenet ook een vreemde agenda, want de klant krijgt maar tot eind oktober om zijn contract op te zeggen, terwijl dat volgens de wet 30 november moet zijn."

"En", gaat De Bie verder, "de mensen die destijds zijn ingegaan op het allereerste gezamenlijke aanbod in ons land - een top-gsm voor maar 1 euro - worden als het ware gegijzeld: Telenet verplicht die mensen namelijk tot het terugbetalen van de volledige verkoopprijs van het toestel, als ze gebruik maken van hun recht om kosteloos hun contract op te zeggen. Als het BIPT dit laat passeren, is er een gevaarlijk precedent geschapen."

Bij Telenet reageert woordvoerster Marina De Moerlooze dat het bedrijf de officiële tekst van het BIPT afwacht. "Het is de vraag waarop Test-Aankoop zich baseert. De organisatie maakt een totaal foute interpretatie", luidt het. Volgens Telenet hoeven klanten volgens de wet niet grondig geïnformeerd te worden wanneer het niet gaat om substantiële wijzigingen van de algemene voorwaarden, en al zeker niet wanneer die in het voordeel van de klant zijn. De Moerlooze benadrukt dat Telenet in geval van wijzigingen in de voorwaarden de aandacht van zijn klanten daar bij elke aanrekening op vestigt.

Wat de aantijging van Test-Aankoop betreft over het feit dat mensen die een top-gsm voor 1 euro kregen bij een abonnement verplicht worden om de volledige verkoopprijs van de gsm terug te betalen bij annulatie van het abonnement, laat de woordvoerster weten dat daar wettelijk gezien niets mis mee is.

Bron: Belga

Lees meer over:

Onze partners