Test-Aankoop misleidde consument over tablet

07/03/13 om 06:45 - Bijgewerkt om 06:45

Bron: Datanews

Een geschenk dat door Test-Aankoop werd aangeprezen als een tabletcomputer, was in werkelijkheid niets meer dan een simpel gadget zonder touchscreen of wifi. De Jury voor Eerlijke praktijken oordeelde dat Test-Aankoop de consument misleidde.

Test-Aankoop misleidde consument over tablet

© Belga

Een geschenk dat door Test-Aankoop werd aangeprezen als een tabletcomputer, was in werkelijkheid niets meer dan een simpel gadget zonder touchscreen of wifi. De Jury voor Eerlijke praktijken oordeelde dat Test-Aankoop de consument misleidde.Test-Aankoop heeft online reclame gemaakt die 'misleidend' is in de zin van de wet op de consumentenbescherming en de reclamecode van de Internationale Kamer van Koophandel. Dat heeft de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP) beslist na een klacht van een consument, melden De Standaard en Het Nieuwsblad.

Test-Aankoop prees een geschenk aan als een tabletcomputer, maar in werkelijkheid was het een eenvoudig gadget, zonder touchscreen of wifi. Het consumententijdschrift heeft daarmee zelf de consument misleid, aldus de reclamejury JEP.

De klager was ingegaan op het aanbod van Test-Aankoop om een tabletcomputer te ontvangen bij het afsluiten van een nieuw lidmaatschap. Maar de tabletcomputer in kwestie bleek die naam niet waardig.

MarketingtechniekenDe JEP heeft heel wat opmerkingen over de marketingtechnieken van Test-Aankoop. Zo bleken de technische gegevens over de zogenaamde 'tablet' alleen in het Frans beschikbaar. De jury heeft Test-Aankoop verzocht om de reclame te wijzigen, of niet meer te verspreiden.

De consumentenorganisatie kan nog in beroep gaan tegen de beslissing. Of dat zal gebeuren, is nog niet beslist, aldus De Standaard. Vorig jaar ontving de JEP twee klachten tegen de marketingpraktijken van Test-Aankoop, en in 2010 één klacht.

UPDATE: Consumentenorganisatie Test-Aankoop gaat in beroep tegen de beslissing van de Jury voor Ethische Praktijken inzake Reclame (JEP). Test-Aankoop ontkent dat het zich bezondigde aan misleidende reclame. Woordvoerder Jean-Philippe Ducart: "De fout in de Nederlandstalige versie werd lang voor de klacht al rechtgezet". Hij spreekt van een "semantisch" probleem. "Het hele debat gaat over het woord 'tablet'. Mensen denken dan onmiddellijk aan een toestel zoals een iPad, maar een tablet heeft niet noodzakelijk al die technische kenmerken", luidt het.

"Ons aanbod is duidelijk en de technische gegevens komen volledig overeen met het voorgestelde product", besluit Ducart. "De JEP heeft niet al onze praktische en technische argumenten onderzocht."

Collega-woordvoerder Ivo Mechels reageerde eerder op de dag al via Twitter op de heisa. "Test-Aankoop werft abonnees met marketing. Bij sommige acties hoort een cadeautje, maar cadeau = gadget, niet meer of niet minder", klonk het daar. (Belga/EE/MI)

Onze partners