Test-Aankoop stelt operatoren in gebreke omdat ze telecomwet schenden

29/05/13 om 21:41 - Bijgewerkt om 21:41

Bron: Datanews

Test-Aankoop stelt verschillende telecomoperatoren in gebreke omdat ze volgens de consumentenorganisatie de nieuwe telecomwet niet respecteren.

Test-Aankoop stelt operatoren in gebreke omdat ze telecomwet schenden

© Belga

Test-Aankoop stelt verschillende telecomoperatoren in gebreke omdat ze volgens de consumentenorganisatie de nieuwe telecomwet niet respecteren. Onder meer Belgacom en Mobistar maken het klanten moeilijk om over te stappen naar een concurrent, zo luidt het. De organisatie rekent op steun van minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte.

De nieuwe telecomwet ging van kracht op 1 oktober 2012 en maakt het consumenten mogelijk om na zes maanden bij hun telecomoperator kosteloos te vertrekken zonder reden te moeten geven. "De operator moet dan zo snel mogelijk de klant afsluiten en een bevestiging sturen", zegt woordvoerder Ivo Mechels van Test-Aankoop.

Klachten

Toch zegt de consumentenorganisatie nog veel klachten te krijgen, vooral over Belgacom, Proximus (de gsm-operator van Belgacom), Billi, Mobistar en Voo. Test-Aankoop stelt hen dan ook in gebreke.

Volgens Mechels gaan sommige operatoren er ten onrechte van uit dat de consument nog een opzegtermijn moet respecteren van 30 dagen, of laten ze de klant in het ongewisse over zijn rechten. Via de ingebrekestelling hoopt de organisatie de operatoren te doen ophouden met die "wanpraktijken". Doen ze dat niet, dan dreigt een rechtszaak.

BIPT

"Al hoop ik dat het niet zo ver moet komen", zegt Mechels. Hij rekent daarvoor ook op druk van de telecomregulator BIPT en minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte.

In een korte reactie zegt Belgacom de telecomwet altijd op te volgen. "We zullen afwachten wat er in de ingebrekestelling staat", zegt woordvoerster Frédérique Verbiest. Hetzelfde valt te horen bij Mobistar, waar de ingebrekestelling ook nog niet is aangekomen. Ook woordvoerster Patti Verdoodt zegt af te wachten wat die ingebrekestelling precies inhoudt.

De klantendienst reageerde volgens haar alvast verbaasd. Zeker wat vaste diensten betreft, zegt Mobistar zijn klanten niet tegen te houden om over te stappen. Het bedrijf kondigde eerder deze maand aan te stoppen met de verkoop van vaste telefonie, vast internet en digitale TV. (Belga/EE)

Onze partners