Test-Aankoop: Tevredenheid over providers laag

25/09/09 om 10:10 - Bijgewerkt om 10:09

Bron: Datanews

Volgens een enquête van Test-Aankoop hebben slechts twee internetproviders meer dan 50 procent erg tevreden klanten (EDPnet en Telenet). Numericable sluit de rij met slechts een derde tevreden klanten.

Volgens een enquête van Test-Aankoop hebben slechts twee internetproviders meer dan 50 procent erg tevreden klanten (EDPnet en Telenet). Numericable sluit de rij met slechts een derde tevreden klanten.

De verbruikersorganisatie Test-Aankoop ondervroeg 2200 internetgebruikers die een representatief staal vormen van de Belgische bevolking. Gemiddeld surfen de Belgen veertien uur per week, jongeren tussen 18 en 29 jaar tot achttien uur per week. Zes op de tien Belgen gaan dagelijks op het net, geeft de enquête aan.

"Eén ding is zeker: internet trekt mensen aan, maar stelt niet in alle opzichten gerust en blijft duur", zo vat Test-Aankoop de resultaten van de enquête samen. En de tevredenheid over de providers is niet om over naar huis te schrijven. Enkel EDPnet (73 procent tevreden klanten) en Telenet (54 procent tevreden klanten) zitten boven de grens van 50 procent. Tele2 (voortaan onder de merknaam Base) haalt net 50 procent. Onderaan bengelen Belgacom (40 procent), Euphony (39 procent) en Numericable (36 procent).

De meest voorkomende problemen met providers zijn een trage verbinding (51 procent), moeilijk te bereiken technische dienst of klantendienst (35 procent), vergeefse pogingen om een verbinding te realiseren (29 procent), internetverbinding die wegvalt (25 procent) en problemen met de facturatie (8 procent). Belgacom- en Telenetklanten wijzen op te hoge tarieven. Bij Numericable is slechts 23 procent van de klanten tevreden over de klantendienst.

59 procent van de ondervraagden gaat op het internet voor bankverrichtingen, 30 procent om te gamen of te gokken (7 procent verklaart al eens online voor geld te hebben gespeeld). E-shopping zit in de lift: er wordt gemiddeld voor 374 euro per jaar online gekocht. Geëxtrapoleerd naar alle Belgen wil dit zeggen dat de voorbije twaalf maanden bijna 2,5 miljard euro werd uitgegeven op het internet, becijfert Test-Aankoop. De respondenten downloaden ook regelmatig en soms illegaal. Facebook, Twitter en dergelijke zijn voor 28 procent van de Belgen dagelijkse kost.

Eén Belg op drie is bezorgd over de veiligheid op het internet en meer dan een kwart van de ouders is verontrust over de veiligheid en bescherming van hun kinderen.

Bron: Belga

Onze partners