The Real Dolmen Story

04/03/08 om 03:00 - Bijgewerkt om 02:59

Bron: Datanews

Als Real slaagt in de overname van Dolmen, dan wordt het een stevige it-integrator met 2.300 klanten en een omzet van zowat 260 miljoen euro. De grote uitdaging wordt de fusie van de twee bedrijfsculturen en dus het behoud van de ruim 1.800 werknemers.

Als Real slaagt in de overname van Dolmen, dan wordt het een stevige it-integrator met 2.300 klanten en een omzet van zowat 260 miljoen euro. De grote uitdaging wordt de fusie van de twee bedrijfsculturen en dus het behoud van de ruim 1.800 werknemers.

"Toen we in april 2004 Real Software overnamen, zijn we meteen met Jef Colruyt gaan praten over een fusie met Dolmen. Hij vertelde me toen dat we eerst Real uit het slop moesten halen en daarna maar eens terug moesten komen. Nu is het dus zover," vertelt Abdo Ashley van de Gores Technology groep. Hij is ervan overtuigd dat Real tegen de afsluitdatum van 5 maart meer dan 75 procent van de aandelen van Dolmen zal inpalmen. Dank zij Colruyt en Sofina is hij natuurlijk al zeker van 42,6 procent. Er zal ook nog gepraat worden met concurrent Cegeka dat 5,6 procent in handen heeft.

Het ligt voor de hand dat er een verdere consolidatie te wachten staat. Zowat 40 procent van dit marktsegment is in handen van kleinere ict-bedrijven. Anderzijds is de drempel om op deze markt binnen te dringen relatief laag. Nieuwe integratiespelers zouden de marges sterk kunnen eroderen. En die zijn zowieso al niet erg hoog in deze business. Bovendien is dit een markt waar klanten niet kiezen voor exclusieve langetermijncontracten, maar veeleer voor overeenkomsten die helemaal niet exclusief en projectgebonden zijn. Zowel Real als Dolmen richten zich vooral op de kmo-markt, maar zijn toch ook erg afhankelijk van grote ondernemingen. Zo staan de top 20 klanten van Real voor 40 procent van de 92 miljoen euro omzet. Belangrijke referenties zijn DHL, Johnson & Johnson, Electrabel, de Belgische Post en Dupont de Nemours. Er is niet zo gek veel overlap met het klantenbestand van Dolmen dat diensten biedt voor onder andere Belgacom, UCB, Picanol, Dexia en de NMBS. Dolmen heeft zich totnogtoe vooral gericht op infrastructuur. In tegenstelling tot Real heeft Dolmen nooit geïnvesteerd in business intelligence of SAP, maar heeft het wel heel wat ervaring met document management, managed services en .Net en Javatoepassingen. Met de overname van Nec Philips haalde het eveneens telecomervaring in huis. Infrastructuurproducten staan bij Dolmen echter toch nog voor 75 van de 145 miljoen euro omzet. De dienstenbusiness ging er in het afgelopen jaar wel met 8 procent op vooruit en staat voor bijna 70 miljoen euro omzet.

"Er zijn enorme opportuniteiten om oplossingen aan elkaars klanten te bieden," vindt Abdo Ashley. Real, dat een businessparner is van IBM, Microsoft, Oracle, Cognos en Progress, heeft zich vooral gericht op vertikale markten en heeft in tegenstelling tot Dolmen, een aantal niche softwareapplicaties ontwikkeld, onder andere voor de textielnijverheid (Ritm), voor hospitalen (Rimses) en voor de distributie (Fimacs). Met het chemieconcern Dupont de Nemours werd de joint venture 'Supply Chain Software' opgericht die diensten aanbiedt voor de 2.500 Dupont-gebruikers verspreid over 55 sites. Midden oktober nam Real het aandeel van Dupont (40 procent) over en nu kan het deze oplossing ook aan andere klanten voorstellen. Supply Chain Software haalt een omzet van zo'n 4,5 miljoen euro. Overigens haalt Real ook ruim twee derde van zijn omzet uit het buitenland. Zo staat het Franse dochterbedrijf Airial Conseil voor een omzet van 31,6 miljoen euro. Airial Conseil is een it-dienstenleverancier die de weg vondt naar overheidsbedrijven en financiële bedrijven zoals het ministerie van justitie, APHP (de hospitalen van Parijs), de RATP metro en France Telecom. Naast Parijs, heeft Real met hoofdzetel in Kontich, ook nog filialen in Zaventem, Houthalen en Luxemburg. "De maatschappelijke zetel van de vennootschap komt in Huizingen, waar Dolmen gevestigd is. Waar de hoofdzetel van Real Dolmen komt is nog niet duidelijk," zegt Bruno Segers die straks ceo wordt van Real Dolmen. "Real heeft misschien een lange en moeilijke jeugd achter de rug, maar heeft nu zijn bruid gevonden," aldus Segers. Real werd in 1986 opgericht door Rudy Hageman, groeide bijzonder snel dank zij acquisities maar ging daar ook bijna aan ten onder. Hageman werd door Gores in april 2004 opzijgezet.

Bij de overname is voorzien dat het management van Real Dolmen tijdens het eerste jaar niet zal worden vervangen. De huidige managers blijven op hun respectievelijke kantoren in Kontich en Huizingen. Met Dolmen ceo Jan De Ville werd in december al een regeling getroffen. Hij blijft in princiepe nog tot 1 april aan boord. Overigens zal de overname zowat 4 miljoen euro kosten. Er wordt uitgekeken naar 45 miljoen euro kostenbesparingen. Het heikele punt blijft het behoud van het personeel wat voor een it-integrator de belangrijkste troeven zijn. Er is immers een behoorlijk cultuurverschil tussen beide ondernemingen. "Maar wat is de cultuur van een bedrijf," vraagt de toekomstige coo Marc De Keersmaecker (Dolmen) zich af. "Heel wat van onze mensen werken bij klanten en nemen eigenlijk dus een stuk van de cultuur van de klant mee. Dat geldt ook voor Real. Volgens mij zijn er toch niet zoveel verschillen tussen beide culturen," aldus nog De Keersmaecker.

Onze partners