Tijd voor een digitale make-over

In deze tijden van digitaal zakendoen neemt het belang van technologie alsmaar toe. Wie vandaag de stap niet zet naar de digitale bedrijfsvoering, dreigt hopeloos achterop te raken. Kortom: 'Tomorrow is today', niet toevallig de leuze van Deloitte.

Tijd voor een digitale make-over

© iStock

Technologie heeft de consumentenwereld veranderd, met de komst van smartphones, sociale netwerken en talloze toepassingen die van de nieuwe technologieën gebruik maken. Bedrijven kunnen dus niet achterblijven, ongeacht de sector waarin ze actief zijn.

Iedereen moet gebruik maken van de mogelijkheden die de digitale wereld ons biedt, ook al betekent dit voor vele bedrijven een radicale breuk met het verleden. Wie zich in het digitale avontuur stort, moet alles in vraag stellen: zowel het eigen bedrijfsmodel als de spelregels voor de sector waarin hij of zij actief is. En dat geldt voor elke sector: industrie, onderwijs, transport, banking, enzovoort.

Kiezen voor een digitale toekomst vergt meer dan enkel het inzetten van de technologie. U hebt ook een nieuwe vorm van zakendoen nodig, die optimaal gebruik maakt van die technologie: een nieuwe strategie, nieuwe bedrijfsobjectieven, nieuwe processen. U moet als het ware uw bedrijf volledig heruitvinden, zonder de eigenheid te verliezen. Dat vergt heel wat moed, maar ook gedegen advies. Daarom is het raadzaam om niet alleen bij ICT-bedrijven maar ook bij business consultants langs ta gaan.

Hierbij alvast vier tips om u voor te bereiden op uw digitale toekomst.

1. Denk exponentieel. De groei die u kunt realiseren door volop voor digitaal te gaan, kan uw stoutste verwachtingen overtreffen. En daar moet u als bedrijf op voorbereid zijn.

2. Durf gaan voor een nieuw design. Nieuwe kanalen of zelfs nieuwe bedrijfsafdelingen hebben vaak een ander ontwerp nodig dan wat u tot nu toe hebt gebruikt.

3. Bouw flexibiliteit in, zodat u snel kunt reageren op de veranderingen in uw bedrijf en daarbuiten.

4. Last but not least: de basic spelregels blijven dezelfde. De klant moet nog altijd centraal staan in alles wat u doet en u moet deze klant toegevoegde waarde kunnen bieden. Anders is het hele digitale avontuur nergens goed voor geweest.

Lees meer over:

Onze partners