TomTom betreedt fitness-markt met slimme sporthorloges

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

TomTom heeft twee sporthorloges voorgesteld. De navigatiespecialist hoopt hiermee een graantje te kunnen meepikken op de lucratieve fitness en healthcare-markt. Het bedrijf gaat er ook prat op dat er nog mogelijkheden zijn voor losse navigatiesystemen.

TomTom heeft in Amsterdam twee sporthorloges voorgesteld. De Nederlandse navigatiespecialist hoopt hiermee een graantje te kunnen meepikken op de lucratieve fitness en healthcare-markt. Het bedrijf gaat er ook prat op dat er nog mogelijkheden zijn voor losse navigatiesystemen. Tijdens een groots opgezet media-evenement in de Beurs van Berlage werden de nieuwe producten voorgesteld aan de talrijk aanwezige internationale pers. Vooral de twee GPS-gestuurde sporthorloges sprongen in het oog. Dat zijn geen echte ‘smartwatches’ zoals Apple en co. er in de pijplijn hebben zitten, maar wel horloges waarop sportfanaten kunnen volgen hoe lang en hoe ver ze al gelopen, gezwommen of gefietst hebben, en kunnen zien in hoeverre ze aan door henzelf vooropgestelde doelstellingen beantwoorden. TomTom had al wat ervaring met dergelijke horloges, want het ontwikkelde in het verleden al een SportWatch met Nike.

Er worden twee modellen in de markt gezet: de ‘Runner’ en de ‘Multi-Sport’. Waar het eerste model vooral mikt op joggers en hardlopers, kan je met het tweede ook gaan zwemmen of gaan fietsen (al zijn er voor op de fiets wel enkele accessoires nodig).

Alle informatie moet met één oogopslag te volgen zijn op het grote high resolution scherm, en het verwisselbare bandje is uitgerust met slechts één knopje waarmee je door alle menu’s kan navigeren. “Het is dat wat ons onderscheidt van de anderen”, vertelde bestuurslid van TomTom Alain De Taeye aan Data News.

“Er zijn al heel wat fitness-producten op de markt die gelijkaardige diensten aanbieden, maar die zijn vaak zo ingewikkeld dat enkel de echte professionals zich er nog aan wagen. Terwijl onze GPS-watches erg eenvoudig gehouden werden en zeer gebruiksvriendelijk zijn, zodat ze een groot publiek kunnen aanspreken.”

Opvallend is dat beide horloges geen Bluetooth gebruiken om data te transfereren, maar een speciaal dock dat via USB met je computer communiceert. Gegevens worden gesynchroniseerd met de TomTom ‘My Sports’-website die je prestaties bijhoudt. De data op My Sports kan dan weer gelinkt worden aan populaire fitness-apps zoals RunKeeper, en de API wordt open gehouden, zodat er integratiemogelijkheden zijn met een hele resem andere fitness-apps.

Over de prijzen voor de horloges werd enkel gelost dat ze ‘competitief’ zullen zijn. De toestelletjes zouden nog voor de zomer in de winkel moeten liggen.

Losse navigatiesystemen
Het Nederlandse bedrijf stelde in Amsterdam ook zijn nieuwe gamma losse navigatiesystemen voor, de TomTom GO-reeks. Die toestellen maken nu standaard gebruik van de realtime HD Traffic services, je hoeft er met andere woorden geen extra abonnement meer voor te nemen (‘LifeTime Traffic Services’).

“Dat is belangrijk”, aldus nog De Taeye, “want door die dienst standaard aan te bieden kunnen we de categorie van de losse navigatiesystemen weer doen groeien. Als gebruikers elke dag live informatie krijgen over welke route op dat bewuste moment het interessantste is om naar hun werk te rijden, dan zullen ze hun gps-toestel weer vaker gaan gebruiken.”

TomTom gelooft dan ook niet dat losse navigatiekastjes in de wagen op een dood spoor zijn aanbeland. “We hebben een groot onderzoek gedaan in de landen waar we het meeste toestellen verkopen, en daaruit blijkt dat nog maar negen procent van de automobilisten navigatiesoftware gebruikt op zijn smartphone. En nog maar dertien procent van de wagens is uitgerust met een ingebouwd platform. Dat cijfer zal nog stijgen, maar intussen zijn er ook heel wat mensen bijgekomen die terug willen naar losse modules.”

Om die ‘losse modules’ aantrekkelijker te maken, heeft TomTom zijn navigatieplatform naar eigen zeggen helemaal herdacht. “Vroeger was het belangrijk om van punt a naar punt b te geraken, en werd je als het ware geleefd door je gps-toestel”, aldus nog de voormalige ceo van Tele-Atlas. “Doe dit, rij zo en draai daar af. De mensen werden dat beu, en gebruikten hun toestel niet meer om naar plaatsen te gaan die ze al kenden.”

“Onze nieuwe software plaatst de gebruiker terug centraal. Hij krijgt de keuze tussen verschillende opties om van punt a naar punt b te rijden, en er wordt veel meer context gegeven waarop hij zijn beslissingen kan baseren. We kunnen die contextuele informatie gemakkelijk leveren, omdat we over de beste verkeersinformatie in de wereld beschikken. We kunnen tot op enkele meters zeggen waar dat een file begint en waar ze eindigt.”

Ook aan het gebruiksgemak van de nieuwe GO-reeks werd gesleuteld. Voortaan staat de kaart centraal (‘the map is the user interface’), en kunnen gebruikers in- en uitzoomen om locaties te zoeken. Met een tik op de kaart berekent de software onmiddellijk enkele routes naar de plaats waar je heen wil. Gebouwen en herkenningspunten kunnen worden weergegeven in 3D.

NavKit Overigens wordt de nieuwe navigatiesoftware uit de TomTom GO (‘NavKit’) ook geleverd aan de automotive-sector, onder licentie. “Bedrijven als Daimler, Toyota en Citroën gebruikten onze kaarten reeds voor hun navigatiesystemen, maar nu gaan ze ook de traffic diensten integreren”, aldus nog De Taeye.

“NavKit-componenten zijn flexibel, en kunnen gemakkelijk geïntegreerd worden in andere systemen. De interfaces zijn programmeerbaar, opdat er op maat gemaakte user interfaces toegevoegd kunnen worden. Bovendien kan onze software-engine gekoppeld worden aan zowat alle besturingssystemen. Dat is nodig, want de autosector wil snel op de traffic-trein kunnen springen.”



Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content