TomTom en Tele Atlas verloofd

23/07/07 om 11:30 - Bijgewerkt om 11:29

Bron: Datanews

De twee grote (Belgisch-) Nederlandse spelers op de markt voor navigatietechnologie, TomTom en Tele Atlas gaan hoogstwaarschijnlijk 'huwen'. Met instemming van de raad van bestuur van Tele Atlas heeft TomTom een bod van 1,8 miljard euro gedaan op het bedrijf.

De twee grote (Belgisch-) Nederlandse spelers op de markt voor navigatietechnologie, TomTom en Tele Atlas gaan hoogstwaarschijnlijk 'huwen'. Met instemming van de raad van bestuur van Tele Atlas heeft TomTom een bod van 1,8 miljard euro gedaan op het bedrijf.

Fabrikant van gps-toestellen en navigatietechnologie TomTom biedt 21,25 euro per aandeel voor digitale kaartenproducent Tele Atlas, ofte 1,8 miljard euro. Dat is een bonus van 32 procent op de gemiddelde slotkoers van Tele Atlas van de voorbije drie maanden. De raad van toezicht en de raad van bestuur van Tele Atlas steunen het bod, waardoor zowat 17,4 procent van de aandelen al virtueel in handen is van TomTom.

Als de overname succesvol is, zal de notering van Tele Atlas op Euronext en op de Frankfurt Stock Exchange geschrapt worden. TomTom zelf is genoteerd op Euronext Amsterdam. Loopt het toch mis en kiezen de Tele Atlas-aandeelhouders voor een andere bieder, dan krijgt TomTom een scheidingspremie van 20 miljoen euro.

Voor Tele Atlas is de overname logisch, aangezien TomTom al goed was voor 30 procent van de inkomsten van de kaartenproducent. Na de overname zou Tele Atlas een aparte entiteit worden binnen TomTom, die zowel intern als aan externe klanten navigatiekaarten levert. Tele Atlas heeft 7 van de 8 grote gps-merken (TomTom incluis) als klant, waardoor TomTom klant en verkoper tegelijk wordt. De firma zegt daarin geen graten te zien, "aangezien Tele Atlas als afzonderlijk bedrijf blijft opereren".

Tele Atlas, dat zijn Europese hoofdkwartier in ons land heeft, draaide in 2006 een omzet van 264,3 miljoen euro met ruim 1600 mensen. Het bedrijf heeft vestigingen in 24 landen. TomTom haalde een omzet van 1,36 miljard euro in 2006 met 627 mensen en verkoopt z'n producten via een netwerk van resellers in 25 landen.

Onze partners