Transportsector kritisch voor kilometerheffing

© Belga Picture

De invoering van een kilometerheffing in België, zonder gelijkaardig initiatief in Nederland, dreigt nefaste gevolgen te hebben voor de concurrentiële positie van België.

De invoering van een kilometerheffing in België, zonder gelijkaardig initiatief in Nederland, dreigt nefaste gevolgen te hebben voor de concurrentiële positie van België. Dat stelt sectorvereniging Transport en Logistiek Vlaanderen in een reactie op de nieuwe heffing. Voka, het Vlaams netwerk van ondernemingen, heeft het over een vermomde belastingverhoging.

De drie gewesten raakten het eerder deze week eens over de invoering van een tolsysteem vanaf 2013. Het zware wegverkeer zal vanaf dan worden belast per kilometer en auto’s worden via een elektronisch vignet onderworpen aan een belasting op de reisduur.

Transport en Logistiek Vlaanderen vreest vooral voor de export naar Duitsland en de goederenstromen van en naar de Belgische havens. “De kosten van het nieuwe systeem zullen worden doorgerekend aan de klanten en dat in een al bikkelharde concurrentiestrijd”, stelt de vereniging.

“Een verdere verzwakking van de concurrentiële positie van de sector ten opzichte van ondernemers in andere EU-landen is onaanvaardbaar”, aldus Transport en Logistiek. De vereniging wil de komende maanden en jaren verder inspraak hebben in alle beslissingsprocessen.

Volgens Voka is de heffing een vermomde belastingverhoging. “Een effectieve oplossing voor het mobiliteitsprobleem wordt op de lange baan geschoven”, zegt gedelegeerd bestuurder Peter Leyman in een mededeling. Voka wil een slimme kilometerheffing voor personen- én goederenvervoer.

Bron: Belga

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content