“Tumblr zal Yahoo op korte termijn geen imago van ‘cool company’ geven”

Drie vragen aan Data News-hoofdredacteur Luc Blyaert over de overname van Tumblr door Yahoo.

Yahoo wil zich met de aankoop van Tumblr een hipper en jonger imago aanmeten. Kunnen ze daar volgens u in slagen?

Of de overname van het microblogbedrijf Tumblr de dino Yahoo hipper zal maken is nog niet duidelijk, maar het wordt wel een stuk jonger.

Yahoo was een van de eerste grote internetspelers maar is straks 20 jaar oud. Dat is een eeuwigheid. De 700 miljoen huidige, wat oudere Yahoo-gebruikers krijgen er met Tumblr plots nog eens 300.000 jongeren bij. Uiteraard staan die niet te springen en te juichen nu ze door een internetmoloch overgenomen worden die op z’n minst een oubollig en stoffig imago heeft. Yahoo-ceo Marissa Mayer werd vorig jaar bij Google weggeplukt voor de quasi onmogelijke opdracht om het merk Yahoo nieuw leven in te blazen. De oorspronkelijke Yahoo-leuze van ‘onbeleefd, ongeraffineerd en onbeschaafd’ vindt ze vandaag meer terug bij Tumblr dan bij Yahoo. De intelligente Mayer weet echter als geen ander dat beide bedrijven althans in een eerste periode best apart door het leven blijven gaan. Vooralsnog zal het dus voor Yahoo er zeker op korte termijn niet zorgen dat het imago van een ‘cool company’ zoals eind vorige eeuw opnieuw zal optrekken.

Yahoo betaalde 1,1 miljard dollar. Is dat niet veel te veel?

Het is een enorm bedrag, zeker als je weet dat Tumblr vorig jaar amper 10 miljoen euro inkomsten telde. Het telt nog geen 25 verkopers en honderd ingenieurs. Yahoo betaalt bovendien een pak meer dan de waardering, bovendien zowat helemaal in cash. Daarmee heeft Yahoo zijn oorlogskas zo goed als volledig uitgegeven. Toen Tumblr twee jaar geleden immers vers kapitaal ophaalde werd het al gewaardeerd op 800 miljoen dollar. Het lijkt er dus op dat die hippe nieuwe bedrijven (Tumblr is pas vijf jaar oud) allemaal rond de lat van de 1 miljard dollar draaien. Facebook kocht in 2011 het mobiel fotobedrijfje Instagram voor 1 miljard dollar. Het betaalde toen 30 dollar per gebruiker. Yahoo betaalt 3 dollar per Tumblr-jongeling. Verder in het verleden, In 2006 kocht Google de videowebsite YouTube voor 1,65 miljard dollar.

Facebook verloor na zijn beursgang al zijn glans. Gaat Tumblr hetzelfde overkomen na de monsterverkoop?

De beursintroductie van Facebook ging gepaard met een enorme hype en de cijfers waren duidelijk fors opgeblazen. Tumblr zelf wordt overgenomen door Yahoo. Het is echter de vraag hoeveel jongeren bij Tumblr zullen blijven. Yahoo heeft in het verleden reeds heel wat overnames gedaan. In die zin zal Marissa Mayer deze monsterovername wellicht wel tot een goed einde kunnen brengen. In februari 2008 werd Yahoo nog bijna zelf overgenomen door Microsoft als antwoord op de Google dominantie bij de zoekmotoren. Google blijft inmiddels nog steeds de grote vijand. Verwacht dus zeker nog overnames in de komende twaalf maanden in deze nog relatief jonge en hippe internetbiotoop.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content