Twee Franstalige kabelaars nemen het voortouw

17/11/05 om 00:00 - Bijgewerkt op 16/11/05 om 23:59

Bron: Datanews

De strijd om de Triple Play (digitale televisie, breedband internet en telefonie) verspreidt zich over het zuiden van het land. Brutélé en ALE Teledis, de twee grootste kabeloperatoren in Wallonië en in Brussel, verenigen zich om Belgacom geen vrij spel te geven.

De Waalse kabelaars kunnen niet onbewogen blijven bij het Triple Play-offensief van Belgacom. Dat bedrijf blijft op termijn een bedreiging voor hun beroep als teledistributeur. Enkelen onder hen zeggen trouwens "onder de indruk" te zijn van de 20.000 abonnees voor Belgacom TV. Gisteren in Namen hebben de maanden van "onderhandelingen, getalm en soms onwil om vooruit te gaan" (om de woorden te gebruiken van de vroegere Waalse minister-president Jean-Claude Van Cauwenberghe, overigens bestuurder bij Brutele) binnen de ACM (vereniging van Waalse kabelaars) eindelijk een concrete wending gekregen. De twee grootste kabelaars, ALE Teledis (Luik) en Brutélé (as Charleroi-Brussel) hebben beslist om de kop te trekken. Ze richten een Groepering van Economisch Belang op die in juni 2006 zal uitmonden in een uniek merk. De operatie lijkt op een fusie - gemeenschappelijk aanbod, unieke prijzen, gemeenschappelijke back-office tools - buiten het feit dat elk nu nog eigenaar blijft van zijn eigen netwerken. Het hele proces zal ook geen impact hebben op de statuten van het bestaande personeel. De twee kabelaars kondigen initiatieven aan op marketing- en commercieel niveau."Het doel is niet om alleen vooruit te gaan," verklaren Stéphane Moreau en Jean-Michel Adant, de directeurs-generaal van respectievelijk ALE-Teledis en Brutélé. De twee "groten" hopen ten zeerste dat de andere "kleine" Waalse kabeloperatoren zullen volgen. Waarom nu niet? Daarop werd geen enkel "officieel" antwoord gegeven, maar hier en daar werd verwezen naar de tegenstellingen op het vlak van timing en prioriteiten, zoals de wil van sommigen om direct samen te gaan of om zich te verkopen aan privé-actoren. De twee groten hebben nu, met steun uit de politieke wereld, hun ambitie herhaald om Triple Play (naar eigen zeggen een "familiejuweel") in de publieke sfeer te houden (beide bedrijven worden beheerd door intecommunales). Bovendien is dat "familiejuweel" voor de gemeenten een blijvende bron van inkomsten. De nieuwe partners plannen alvast de zoektocht naar externe partners, naar technologische, commerciële of zelfs kapitalistische niveaus, daar de beslissingscentra in Wallonië en in Brussel blijven. De naam Telenet werd veel genoemd, als te volgen voorbeeld en als mogelijke partner, maar zonder concrete aankondiging in deze fase.ALE-Teledis en Brutélé bevestigen dat hun Triple Play-aanbod gereed zal zijn voor juni 2006 (de periode van de Wereldbeker en de raden van bestuur ...). Ze zullen kunnen proberen om een stevige "geïnstalleerde basis" uit te bouwen: de twee bedrijven zijn vertegenwoordigd in zo'n 613.000 huishoudens, op een klantentotaal in Wallonië en Brussel (de gegroepeerde kabelaars in ACM + Coditel en UPC) dat in buurt van de 1,5 miljoen ligt. ALE-Teldis telt 313.000 abonnees voor teledistributie en 32.000 abonnees voor internet. Brutélé heeft 300.000 abonnees voor teledistributie en 40.000 abonnees voor internet. De twee kabelaars hebben overigens geprivilieerde overeenkomsten met BeTV (ex-Canal+) waarvan ACM de hoofdaandeelhouder is.

Onze partners