Twitter ontspoort in Winnenden

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De eerste melding in Twitter over het drama in het Duitse Winnenden was correct. Nadien ontspoorden de meldingen snel en werd het haast een heksenjacht.

De eerste melding in Twitter over het drama in het Duitse Winnenden was correct. Nadien ontspoorden de meldingen snel en werd het haast een heksenjacht.

De waarde van ‘real time’-netwerken als Twitter staat buiten kijf, zoals een poos geleden ook bleek tijdens de aanslagen in Mombai. Ook tijdens het drama in Winnenden, waar een scholier op moordtocht in zijn oude school ging, was de eerste melding in Twitter factueel correct en bijzonder nuttig. Op de microblogging-service verscheen de melding: “Opgelet: in de middelbare school Winnenden wordt er amok geschopt, de dader naar verluidt op de vlucht – beter niet naar de stad komen!” Zo staat het onder meer in de Süddeutsche Zeitung gepubliceerd.

De krant schetst evenwel ook hoe vervolgens het gebruik van Twitter en andere Web 2.0 sites zwaar ontspoorde. Er werd onder meer valselijk gemeld dat de dader was gevat (tot de politie dat uitdrukkelijk tegensprak), terwijl ook compleet voorbarig een ‘profiel’ van de dader werd gecreëerd. Daarvoor werd blijkbaar enkel afgegaan op de initialen van de naam (T.K. en Tim K.), waarna in verondersteld relevante pagina’s op MySpace of Facebook informatie inzake muziek-, spelletejes- en andere voorkeuren werd gezocht. Sommige personen werden zelfs uitgescholden op hun pagina’s. En zoals vaak gingen de geruchten op Twitter vervolgens ook hun eigen leven leiden op andere nieuwssites. Pas na enkele uren werd dan klaarheid gebracht rond de identiteit van de dader.

Een en ander maakt het voorval in Winnenden dan ook tot een schoolvoorbeeld hoe gebruikers zowel nuttig als voorzichtig met Web 2.0 media behoren om te gaan. Tegelijk vermaant de Süddeutsche Zeitung (allicht obligaat) de media die een beroep doen op Twitter en andere Web 2.0 sites als informatiebronnen toch voorzichtig te zijn.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content