Twitter verkoopt uw tweets aan bedrijven voor miljoenen euro’s

Michael Ilegems Chef van Knack Focus en KnackFocus.be

Twitter verkoopt toegang tot de tweets van alle gebruikers aan bedrijven, die op basis daarvan producten op maat van hun doelpubliek kunnen aanbieden.

Eén van de belangrijkste inkomstenbronnen van de microblogsite Twitter is niet zijn advertentiemodel, maar wel de verkoop van tweets voor miljoenen euro’s aan bedrijven, die daarmee meer inzicht krijgen in de wensen van hun doelpubliek. Dit leverde Twitter in 2013 al ruim 23,5 miljoen euro op, een stijging van 53 procent tegenover 2012. Dat meldt het Amerikaanse tijdschrift Time.

Geen individuele tweets Bedrijven zijn voor alle duidelijkheid niet geïnteresseerd in individuele tweets, wel in de algemene trends die zich op de sociale netwerksite afspelen en de interesses van Twitter-gebruikers uit verschillende landen. Ze willen miljoenen betalen om te weten te komen wie hun gebruikers zijn, welke invloed ze hebben en waar ze hen kunnen vinden.

Justin Bieber De data die Twitter verkoopt is in zowat elke bedrijfstak van goudwaarde. Zo bekijkt de platenfirma van Justin Bieber bijvoorbeeld waar er het meest over de popster getweet wordt, om er vervolgens de planning van zijn tournee op af te kunnen stemmen. En een producent van sportkledij kan middels deze data onderzoeken over welke topsporters er het meest gepraat wordt op Twitter, om te kunnen achterhalen van welke sporter er meer of minder truitjes gemaakt moeten worden.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content