U plant 2 werkdagen online shopping van op kantoor

22/10/09 om 10:40 - Bijgewerkt om 10:39

Bron: Datanews

Werknemers trekken gemiddeld 14,4 uur uit, of een kleine 2 werkdagen, om online te shoppen van op een bedrijfspc in de koopjesperiode. Dat blijkt uit een bevraging van Isaca, een internationale vereniging van ict-professionals.

Werknemers trekken gemiddeld 14,4 uur uit, of een kleine 2 werkdagen, om online te shoppen van op een bedrijfspc in de koopjesperiode. Dat blijkt uit een bevraging van Isaca, een internationale vereniging van ict-professionals.

Precies de helft van de ruim 1200 door Isaca bevraagde werknemers plant online te shoppen op het werk in de komende koopjesperiode. Eén op 10 denkt daar zelfs 30 uur aan te besteden. Het gemiddelde ligt op 14,4 uur. De belangrijkste verklaringen daarvoor zijn het gemak (34 procent) en verveling (23 procent).

Dat 'gemak' het belangrijkste argument is, wordt volgens Isaca nog versterkt door de crisis. Werknemers hebben namelijk - door het verdwijnen van jobs rondom hen - vaak een hoop meer werk op hun bord gekregen, waardoor online winkelen een welgekomen tijdswinst betekent. Maar één op vier it'ers, die ook over de kwestie bevraagd werden, denkt dat z'n bedrijf tijdens de koopjesperiode dit jaar zowat 15.000 dollar (ruim 10.000 euro) per werknemer aan productiviteit zal verliezen.

Isaca waarschuwt voorts voor de securityrisico's van online winkelen op het werk, aangezien het de deur kan openen tot virussen, spam en phishingaanvallen. Werknemers die online shoppen, zijn volgens de organisatie trouwens ook meer geneigd tot andere 'risicovolle' gedragingen. Zo doen ze ook aan online bankieren (51 procent), klikken ze op links in e-mails die naar shoppingsites leiden (40 procent) en klikken ze op links op sociale netwerksites (15 procent). Toch zegt een vijfde van hen dat ze geenszins bezorgd zijn dat hun online activiteiten de security van het bedrijf aantast.

Dat tenslotte 1 op 10 werknemers ook via mobiele apparaten, zoals smartphones en pda's, online plant te shoppen, vindt Isaca al helemaal niet 'done'. Shoppen op mobiele apparaten is vaak nog een pak onveiliger dan op een vaste pc, waardoor de kans op securityproblemen en dataverlies groter is. Bottomline is, aldus nog de organisatie, dat werkgevers hun werknemers grondig moeten informeren en opleiden over de potentiële gevaren van online shopping van op bedrijfsmachines.

Onze partners