U spendeert tot 3 uur per dag aan e-mail

23/11/11 om 12:01 - Bijgewerkt om 12:01

Bron: Datanews

De Belg is duidelijk verknocht aan e-mail. Bijna 30 procent van de Belgische werknemers besteedt per dag 1 tot 2 uur tijd aan e-mail. Nog eens 22 procent maar liefst 2 tot 3 uur per dag. Meer dan de helft besteedt dus 1 tot 3 uur per dag aan het verwerken van professionele e-mail. Dat blijkt uit een online enquête van Data News in samenwerking met it-dienstenleverancier AtoS in september bij 2.000 Belgische werknemers. Bijna 4 op de 10 controleert regelmatig voor het slapen zijn e-mails.

U spendeert tot 3 uur per dag aan e-mail

De Belg is duidelijk verknocht aan e-mail. Bijna 30 procent van de Belgische werknemers besteedt per dag 1 tot 2 uur tijd aan e-mail. Nog eens 22 procent maar liefst 2 tot 3 uur per dag. Meer dan de helft besteedt dus 1 tot 3 uur per dag aan het verwerken van professionele e-mail.

Dat blijkt uit een online enquête van Data News in samenwerking met it-dienstenleverancier AtoS in september bij 2.000 Belgische werknemers. Bijna 4 op de 10 controleert regelmatig voor het slapen zijn e-mails. Bij 30 procent is het checken van e-mail het eerste wat gedaan wordt na het opstaan. 16 procent leest zelfs mails in bed. En gevaarlijk: 3 op de 10 trekt e-mails na in de wagen.

Meer dan 60 procent controleert voortdurend zijn professionele mailbox tijdens het werk. Tijdens het weekend zakt dat percentage tot 4 procent, maar dan nog controleert meer dan 65 procent minstens 1 keer per dag zijn professionele mails. Zelfs tijdens het verlof checkt meer dan de helft minstens één maal per dag zijn inbox.

Wissen zonder openen E-mail is vandaag het belangrijkste communicatiemiddel (86%) op het werk en heeft dus telefoon en gsm (75%) van de troon gestoten. Vergaderen blijft voor zes op de tien respondenten één van de drie beste communicatiemogelijkheden.

Iets meer dan 18 procent opent of leest alle mails. Meer dan 7 op de 10 ondervraagde werknemers verwijdert tot een kwart van de e-mails zonder ze te openen. Vooral commerciële boodschappen worden meteen naar de prullenmand verwezen.

Naast een professioneel e-mailadres heeft 65 procent van de respondenten meer dan één persoonlijk e-mailadres. Amper 2 procent zegt geen persoonlijk e-mailadres te hebben.

De resultaten van de enquête verschijnen morgen, vrijdag 25 november, in Data News.

Lees meer over:

Onze partners