Ultrabooks blijken geen iPad-killers

Frederik Tibau

28/08/2012 - 10:11

Het gaat niet goed met de verkoop van ultrabooks. In het tweede kwartaal behoorde slechts 5 procent van alle verkochte laptops tot de categorie die in het leven geroepen werd om consumenten weg te houden van de populaire iPad. Dat is minder dan de helft van wat de pc-bouwers gehoopt hadden.

Sinds de lancering van de iPad zoeken de traditionele laptop-bouwers koortsachtig naar manieren om hun verloren klanten terug te winnen. Het laatste wapenfeit is de ultrabook, een superdunne, erg zuinige en vederlichte laptop die draait op een speciale maar dure ultraprocessor-chip van Intel. De toestellen, die maar enkele seconden nodig hebben om op te starten, moeten iPad-fans terug warm maken voor het concept ‘laptop’, en hen weghouden van de hippe MacBook Air.

Met behulp van de ultrabooks (die vaak 1.000 euro of meer kosten) hoopten de traditionele pc-bouwers ook terug een flinke winstmarge te kunnen nemen op hun toestellen. Ze gingen er van uit dat de prijs (die nog steeds afklokt onder de prijs van een MacBook Air) en het besturingssysteem (Windows) er voor zouden zorgen dat een ultrabook de strijd tegen de iPad zou winnen als business toestel. Sommige analisten gingen daar in mee.

Maar nu blijkt uit cijfers van de zakenbank Barclays dat de verkoop van de ultrabooks, die eind 2011 voor het eerst in de markt gezet werden, flink tegenvalt. In het tweede kwartaal behoorde slechts 5 procent van alle verkochte laptops tot de nieuwe categorie, dat is minder dan de helft van wat de pc-bouwers gehoopt hadden.

“De pc-sector krijgt zware klappen van de tablet- en de smartphonebouwers”, zegt vice president Bryan Ma van marktonderzoeker IDC daarover. “En omdat de onderdelen van de ultrabooks voorlopig erg duur zijn –de ultraprocessor-chips van Intel zijn al goed voor één vierde van de prijs- kosten de toestellen nog te veel voor de meeste consumenten.”

De resultaten zijn er naar, ook op de beurs. In de voorbije zes maanden zag Acer zijn aandeel in Azië met 39 procent slinken. Lenovo ging 9 procent naar beneden, Toshiba zag 19 procent van zijn waarde verdampen. Ook de Amerikaanse bedrijven worden niet gespaard: het aandeel van Dell kromp de voorbije half jaar met 32 procent, HP klokte af op -34 procent.

Natuurlijk is de pc-industrie het slachtoffer van het feit dat consumenten en cio’s wachten op de lancering van Windows 8 voor dat ze nog toestellen aankopen, maar J.T. Wang, de ceo van Acer, waarschuwde toch al dat Windows 8 niet meteen voor mirakels zal zorgen.

Hoop

Toch is nog niet alle hoop verloren. Eens de prijzen voor ultrabooks dalen, kunnen ze allicht toch nog omarmd worden door de consument en de zakenman. De lancering van Intel’s supersnelle Yvy Bridge processoren is allicht een eerste stap in die richting. Overigens hebben Dell en Lenovo al ultrabooks aangekondigd in de prijscategorie van 600 euro.

Bij Lenovo hopen ze alvast dat de lagere prijzen er voor zullen zorgen dat ultrabooks volgend jaar goed zullen zijn voor minstens 25 procent van hun totale laptopverkoop. Maar, er is ook een maar: als de prijzen voor ultrabooks dalen en er wederom een prijzenoorlog uitbreekt, zijn de noodlijdende pc-bouwers dan vooruitgeholpen?

Data News in je nieuwsoverzicht op Facebook

Meer over: , , , , ,

 

Reacties

K03N | 28 augustus 2012

Waarom ? misschien omdat er op 2 jaar tijd wereldwijd zo'n slordige 70 miljoen van zijn verkocht???

Ongepast?

Erwin Craps | 28 augustus 2012

Te klein, te zwak en véééééél te duur voor wat het is, zijn de echte oorzaken... Bovendien is de iPad in de praktijk een "Game, Facebook en Leesdegazet" computer geworden. Nogal een rare benadering vanuit de constructeurs om die markt te gaan beconcurreren...

Ongepast?

 

Reageer

Nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News dagelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Start-ups maandelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Jobs wekelijkse nieuwsbrief

E-mail:
 

Whitepapers

 
 

Wij raden ook aan