Unified communications nog verre van ingeburgerd

05/11/08 om 11:20 - Bijgewerkt om 11:19

Bron: Datanews

Bitter weinig it-verantwoordelijken hebben een gedetailleerd beeld van wat unified communications precies inhoudt. Een opmerkelijke vaststelling toch, gezien de immense marketinginspanningen van de met name grotere vendors, en het enorme hypegehalte van de term.

Bitter weinig it-verantwoordelijken hebben een gedetailleerd beeld van wat unified communications precies inhoudt. Een opmerkelijke vaststelling toch, gezien de immense marketinginspanningen van de met name grotere vendors, en het enorme hypegehalte van de term.

Dat onduidelijke beeld dat al bleek uit eerdere enquêtes, is nog steeds actueel en wordt bevestigd door een recent onderzoek van Alcatel-Lucent. Op het afgelopen Belgacom ICT Symposium (dat dit jaar parallel met het Broadband World Forum plaats had), hield de enterprise-afdeling van Alcatel-Lucent een rondvraag onder hoofdzakelijk it-verantwoordelijken.

Amper 10 procent van de deelnemers aan de enquête bleek een gedetailleerd beeld te hebben van wat unified communications zoal inhoudt. "Vaak blijken ze slechts in bepaalde deelgebieden interesse te hebben of zijn ze enkel op zoek naar een bepaalde applicatie", verduidelijkt marketingmanager Stéphane Stichelbaut. Gevraagd naar de toepassingen die ze voor hun bedrijf zouden overwegen, zegt iets meer dan 9 op de 10 dat ze eerst en vooral naar unified messaging mogelijkheden kijken. Instant messaging komt op de tweede plaats, gevolgd door mobility services. Blijkbaar wordt er heel wat minder belang gehecht aan mogelijkheden rond audio en videoconferentie: een conclusie die eigenlijk in schril contrast staat met wat heel wat vendors van de daken schreeuwen.

De meeste it-verantwoordelijken (6 op de 10) schuiven een verbetering van de productiviteit van de werknemers naar voor, als meest belangrijke return on investment. Kostenreductie komt op de tweede plaats met 40 procent van de antwoorden. Gevraagd naar welke departementen het meeste baat hebben bij unified communications, blijken de service- en sales-afdelingen (ongeveer 50% van de respondenten) goed te scoren, op de voet gevolgd door ondersteunende afdelingen zoals finance, hr én it. Goed om te weten is overigens ook dat 45 procent van de ondervraagden denkt dat de installatie van een unified communications-oplossing veel ingewikkelder is dan wat het in werkelijkheid is. Er is dus nog wel wat marketingwerk aan de winkel!

Meer over Unified Communications leest u vrijdag in ons dossier in Data News.

Onze partners