Vande Lanotte pakt hoge telefoontarieven aan

21/03/2012 - 09:19

Belga

De prijzen voor telefonie in België zijn te hoog. Minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (sp.a) gaat maatregelen uitwerken om hieraan een einde te maken. Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop is er te weinig concurrentie in de Belgische telecomsector.

"Onze planning staat al een tijdje vast", zegt een woordvoerder van de minister aan de krant De Morgen. "Eerst de energieprijzen aanpakken en daarna sleutelen aan de telefoonfactuur. De werkwijze blijft grotendeels hetzelfde. We starten vanuit een wetenschappelijke prijsanalyse, waarna de nodige ingrepen worden uitgedacht in werkgroepen."

De minister bekijkt vaste en mobiele tarieven, voor particulieren en voor bedrijven. "We nemen de hele prijszetting onder de loep." Momenteel zit Vande Lanottes plan in de opstartfase. De minister
bestelt eerstdaags een studie bij telecomwaakhond BIPT. Een vergelijking tussen de Belgische en buitenlandse tarieven moet uitwijzen hoe het juist gesteld is met onze telefoonfactuur. De resultaten van de studie worden ten vroegste in het najaar verwacht.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop doet al jaren onderzoek naar de Belgische telecomsector. De conclusie blijft steeds dezelfde: de kosten in ons land liggen over de hele lijn te hoog. In vergelijking met de tarieven in de buurlanden zou een sms bijvoorbeeld 6 eurocent kunnen kosten. Maar wie vandaag in België een berichtje stuurt, betaalt daar vaak tot 15 eurocent voor.

Het is vandaag bijna onbegonnen werk om de goedkoopste optie te vinden. En de contracten zijn veel te strak. Klanten moeten tot 24 maanden wachten voordat ze kunnen overschakelen.

Bron: Belga/De Morgen

Data News in je nieuwsoverzicht op Facebook

Meer over: , ,

 

Reacties

hmtk | 21 maart 2012

Zijn managementsvennootschap maakt mij niet uit, daar heeft hij een redelijke utileg voor gegeven en aangeboden alle gegevens over te maken aan wie het wil onderzoeken. Dat bont en blauw er indertijd niet in geslaagd is is een feit maar ik ga het hem niet kwalijk nemen als hij erin slaagt om nu een aantal fouten recht te zetten. De vraag is natuurlijk if dat zal lukken en hoe hard de regering het wil spelen.

Ongepast?

wat nu? | 21 maart 2012

De belg is niet geïnteresseerd in prijs, hoe kan het anders dat Proximus nog 4 mio klanten heeft?? Ze zijn altijd al de duurste geweest. Hetzelfde met Telenet, waarom zouden de prijzen zakken als de belg dat niet vraagt!

Ongepast?

kkoenraad | 21 maart 2012

Vandelanotte wil zo snel mogelijk de aandacht afleiden van zijn managementsvennootschap. Dat hij zou zorgen voor lagere telefonieprijzen? Moeilijk te geloven van nét die man die er door slechte liberalisering in zijn paarse jaren voor gezorgd heeft dat er geen concurrentie speelt op de Belgische telefoniemarkt. Neen, zijn haring bakt niet meer.

Ongepast?

 

Reageer

Nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News dagelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Start-ups maandelijkse nieuwsbrief

Schrijf u in op Data News Jobs wekelijkse nieuwsbrief

E-mail:
 

Whitepapers

 
 

Wij raden ook aan