Vande Lanotte pakt hoge telefoontarieven aan

© Belga

De prijzen voor telefonie in België zijn te hoog. Minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (sp.a) gaat maatregelen uitwerken om hieraan een einde te maken. Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop is er te weinig concurrentie in de Belgische telecomsector.

De prijzen voor telefonie in België zijn te hoog. Minister van Consumentenzaken Johan Vande Lanotte (sp.a) gaat maatregelen uitwerken om hieraan een einde te maken. Volgens consumentenorganisatie Test-Aankoop is er te weinig concurrentie in de Belgische telecomsector.

“Onze planning staat al een tijdje vast”, zegt een woordvoerder van de minister aan de krant De Morgen. “Eerst de energieprijzen aanpakken en daarna sleutelen aan de telefoonfactuur. De werkwijze blijft grotendeels hetzelfde. We starten vanuit een wetenschappelijke prijsanalyse, waarna de nodige ingrepen worden uitgedacht in werkgroepen.”

De minister bekijkt vaste en mobiele tarieven, voor particulieren en voor bedrijven. “We nemen de hele prijszetting onder de loep.” Momenteel zit Vande Lanottes plan in de opstartfase. De minister

bestelt eerstdaags een studie bij telecomwaakhond BIPT. Een vergelijking tussen de Belgische en buitenlandse tarieven moet uitwijzen hoe het juist gesteld is met onze telefoonfactuur. De resultaten van de studie worden ten vroegste in het najaar verwacht.

Consumentenorganisatie Test-Aankoop doet al jaren onderzoek naar de Belgische telecomsector. De conclusie blijft steeds dezelfde: de kosten in ons land liggen over de hele lijn te hoog. In vergelijking met de tarieven in de buurlanden zou een sms bijvoorbeeld 6 eurocent kunnen kosten. Maar wie vandaag in België een berichtje stuurt, betaalt daar vaak tot 15 eurocent voor.

Het is vandaag bijna onbegonnen werk om de goedkoopste optie te vinden. En de contracten zijn veel te strak. Klanten moeten tot 24 maanden wachten voordat ze kunnen overschakelen.

Bron: Belga/De Morgen

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content