Vanzelfsprekend

19/02/09 om 10:00 - Bijgewerkt om 09:59

Bron: Datanews

Het moet er geweldig gestormd hebben in de twee torens, die donderdagavond toen zowat het hele netwerk van Proximus plat op de buik ging. Diezelfde nacht om 2 uur mailden Scott Alcott en zijn netwerkploeg de analyse naar Belgacomtopman Didier Bellens.

Het moet er geweldig gestormd hebben in de twee torens, die donderdagavond toen zowat het hele netwerk van Proximus plat op de buik ging. Diezelfde nacht om 2 uur mailden Scott Alcott en zijn netwerkploeg de analyse naar Belgacomtopman Didier Bellens.

Een onverklaarbare bug in het HLR-systeem waar de locatie van de abonnees bijgehouden wordt. Bijna een halve dag lag Proximus eruit. Een outage zoals ze het in de jongste vijftien jaar van hun bestaan niet meegemaakt hadden, tenminste als je de reusachtige opstartproblemen even niet meetelt. Dat was een van de laatste miskleunen van Philips in de gsm-wereld.

Een halve dag eruit! Wat zou dat kosten aan omzet? Proximus draait zo'n 2 miljard euro. Zes uur geen inkomsten, snel berekend bijna 2 miljoen euro, waarvan 1 miljoen winst. De lucht in, letterlijk. Leveranciers aan de klaagmuur: dat de gsm-operatoren te weinig investeerden de jongste jaren. Wie met de technische jongens praat, weet dat dit klopt. Niet alleen bij Proximus, ook bij Mobistar en bij Base houden ze de vinger op de knip om zoveel mogelijk winst te genereren. Moeten gsm-operatoren trouwens 50 procent winst maken? Is dat de norm geworden?

Bellen met je gsm is een dure grap, ik mag dan ook verwachten dat mijn leverancier investeert in zijn netwerk. En als het even kan, is die bij voorkeur niet van Chinese makelij, ook niet noodzakelijk Amerikaans trouwens. 'Buy European' mag ook hier wel eens van toepassing zijn, voor zover we in de ict-sector nog Europese oplossingen hebben.

De outage, want daar gaat het toch om, toont nog maar es hoe belangrijk technologie geworden is, hoe afhankelijk we er van zijn. Het incident bewijst ook dat de ondersteunende it-laag opleiding, investeringen en aandacht nodig heeft, of ...die ontbeert. Bereikbaarheid is letterlijk een vanzelfsprekendheid geworden. Een telefoon moet bellen, punt uit.

Onze partners