Verklik uw plannen met een klik

Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

Bedrijven kunnen hun plannen verraden door het surfgedrag van hun medewerkers.

Bedrijven kunnen hun plannen voor producten of diensten verraden door het surfgedrag van hun medewerkers.

Stel dat werknemers van T-Mobile in het uniform van hun bedrijf een winkel van Sprint binnenstappen en bijzondere aandacht besteden aan een specifiek product. Zou dat bij Sprint niet een belletje doen rinkelen over plannen van dat T-Mobile? Met die vergelijking illustreert Jules Polonetsky van het Amerikaanse ‘Future of privacy’ forum hoe het surfgedrag van werknemers op sites van concurrerende bedrijven behoorlijk onthullend kan zijn. De oorzaak is dat eigenaars van websites steeds nauwkeuriger opvolgen wie hun bezoekers zijn, inclusief het nagaan waar de sessies werden opgestart. Als bij dat laatste geregeld ip-adressen van een concurrent opduiken, kan de eigenaar van de site allicht uit het waargenomen surfgedrag afleiden wat de plannen zijn en bijvoorbeeld hoe lang een ontwikkelingscyclus duurt.

Leveranciers van diensten die het surfgedrag anoniem maken, zoals Anonymizer, bieden diensten aan om het surfgedrag van een bedrijf voor te doen als afkomstig van ‘nobody’, ‘everybody’ en ‘somebody’, aldus het bedrijf. In het eerste geval valt de surfer in het geheel niet op onder de andere bezoekers van de site, met een verdoezeling van het surfgedrag op de site. In het tweede geval doet de surfer zich voor zoals alle andere doorsnee-bezoekers van de site, zodat volgens Anonymizer ook grote query-activiteiten niet opvallen (bijvoorbeeld op grote schaal de prijzen van een concurrent nagaan onder verschillende omstandigheden, zoals in sites met reisaanbiedingen). In het derde geval kan je een fictieve ‘identiteit’ bouwen om gedurende langere tijd zich als een persoon vanaf een ander ip-adres voor te doen.

Gekende namen op dit gebied zijn Anonymizer en het Tor-project . Dat laatste biedt onder meer een interessante lijst van mogelijke redenen waarom zowel gewone als bekende personen, maar ook bedrijven, militairen, politie, journalisten, activisten en…. ict-professionals gebruik zouden kunnen maken van dergelijke diensten.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content