Verkoop consumptiegoederen kent sterk laatste kwartaal in België

14/02/13 om 14:31 - Bijgewerkt om 14:31

Bron: Datanews

Volgens marktonderzoekbureau GfK kende de verkoop van technologische consumptiegoederen in België in het vierde kwartaal 2012 een groei van 4,5 percent ten opzichte van dezelfde periode in 2011. Vooral de IT- en telecomsectoren deden het goed.

Verkoop consumptiegoederen kent sterk laatste kwartaal in België

Volgens GfK's Technical Market Index, die de verkoop van technologische consumptiegoederen (TCG) becijfert, werd in het laatste kwartaal van 2012 in België een bedrag van 1,63 miljard euro omgezet. Dat is een stijging ten opzichte van het vierde kwartaal van 2011 met bijna 5 percent. De stijging is vooral te danken aan de uitstekende cijfers van de IT- en telecomsectoren. De consumentenelektronica (CE)-sector deed het heel wat minder goed.


De telecommunicatiesector kende een sterk jaareinde. In het vierde kwartaal van 2012 lag de verkoop (268 miljoen euro) maar liefst 43 percent hoger dan in dezelfde periode het jaar ervoor. De verkoop van smartphones kende een piek en die trend stimuleerde de verkoop van accessoires en headsets.


Ook de IT-sector kende een positief resultaat in het vierde kwartaal met een stijging van 9 percent (461 miljoen euro). Dat is vooral te danken aan de verkoop van tablets die de dalende trend in de pc-verkoop weet te verbloemen. GfK verwacht dat de it-sector de volgende twee jaar beter zal blijven presteren dan al de andere sectoren, ondanks de zeer moeilijke economische situatie in België.


Met de verkoop van consumentenelektronica (271 miljoen euro) ging het minder goed tijdens de laatste drie maanden van 2012 met een daling van 15 percent. De sterkste daling viel op te tekenen bij de verkoop van autoradio's die daalde met 33 percent, terwijl die van camcorders daalde met 28 percent en ook de verkoop van platte tv's een neerwaartse trend kende met een daling van 22 percent ten opzichte van het laatste kwartaal van 2011.


De fotosector kende in het vierde kwartaal van 2012 een lichte neerwaartse trend ten opzichte van 2011 met een daling van 1,5 percent (49 miljoen euro). De sector van kantooruitrusting en consumables deed het dan weer lichtjes beter ten opzichte van de laatste drie maanden van 2011 met een stijging van 2,3 percent (157 miljoen euro). Tot slot kende de verkoop van kleine huishoudtoestellen een stijging met 4,8 percent, terwijl die van grote huishoudtoestellen daalde met 3,7 percent.


Over het hele jaar 2012 bekeken kende de verkoop in de TCG-markt een stijging van net geen 2 percent. Grootste groei kende de telecommunicatiesector met 26,2 percent. De grootste daling viel te noteren bij de verkoop van consumentenelektronica dat 14,3 percent verloor ten opzichte van 2011.

Onze partners