Vevo moet muziekclips op internet brengen

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De videowebsite YouTube onderhandelt met Universal Music Group over een nieuwe website die muziekvideo’s gratis moet verspreiden.

De videowebsite YouTube onderhandelt met Universal Music Group over een nieuwe website die muziekvideo’s gratis moet verspreiden.

De nieuwe website, die de voorlopige naam Vevo draagt, is een nieuwe poging van Google om van YouTube een professioneler distributieplatform voor video te maken. Nu is de site, die de meest gebruikte zoekmachine is na Google zelf, vooral bekend als vergaarbak van amateurvideo’s allerhande.

De inkomsten uit advertenties zijn veel lager dan verwacht, en daarom wil Google meer zogenaamde premium content aantrekken. Er wordt onderhandeld met tv-zenders over het aanbieden van tv-series en -shows. Maar nu schrijft The Wall Street Journal dat YouTube mikt op de markt van de muziekvideo’s. Die behoren nu al tot de meest bekeken content op YouTube.

Op dit moment bestaan er wel licentieovereenkomsten, onder meer met Universal, waarbij de muziekproducenten een deel van de reclame-inkomsten kunnen opstrijken als compensatie voor de videoclips die door amateurs op de site worden geplaatst. Zij zijn echter ontgoocheld over de opbrengsten.

Het plan waarover wordt onderhandeld, zou veel verder gaan en zou er ook toe moeten leiden dat de muziekvideo’s van Universal op andere websites dan YouTube worden aangeboden. YouTube zou in dat geval niet alleen technische ondersteuning bieden, maar ook helpen bij de advertentiewerving.

Universal is de grootste muziekproducent ter wereld. Artiesten als U2, 50 Cent en The Killers liggen er onder contract.

Voor YouTube zou een deal met de muziekindustrie een einde maken aan de vertroebelde relaties met deze sector. In december liet Warner Music nog alle video’s van zijn artiesten van de site halen nadat besprekingen over een nieuwe licentie waren afgesprongen.

Muziekproducenten zoeken al decennia naar manieren om meer geld te verdienen aan hun muziekvideo’s. In de jaren tachtig werkten ze samen met muziekzenders als MTV. Die mochten de clips (bijna) gratis uitzenden. Op die manier moest de platenverkoop worden gestimuleerd.

Die strategie bleek ook nog te werken in de jaren negentig. Nadien zakte de platenverkoop – vooral door het illegaal downloaden – in elkaar. Daarom wordt nu gezocht naar nieuwe bronnen van inkomsten. De licentieovereenkomsten met YouTube, maar ook met Yahoo, zijn daar een voorbeeld van.

De samenwerking met YouTube zou echter nog een stap verder kunnen gaan. Eric Schmidt, ceo van Google, zei onlangs nog dat er wordt onderzocht of er een equivalent van iTunes van Apple moet worden ontworpen voor muziekvideo’s.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content