Kristof Van der Stadt

Vijf jaar iPad in België: u swipet toch ook?

Kristof Van der Stadt Hoofdredacteur bij Data News

Vandaag is de iPad exact vijf jaar te koop in ons land. Een half jaar hebben we er moeten op wachten nadat wijlen Steve Jobs de boreling in 2010 toonde op het wereldwijde schouwtoneel geheten Apple Keynote. Het kleine België was geen prioriteit voor Apple en is dat nog steeds niet. Maar vijf jaar later kunnen we niet anders dan erkennen dat de impact van de iPad in ons land bijzonder groot was en nog steeds is. Honderden, duizenden, tienduizenden, honderdduizenden: de iPads gingen als zoete broodjes over de toonbank. Consumenten – jong én oud – lustten er wel pap van.

Het product waarop je al jaren aan het wachten was

Marketeer Steve Jobs speelde het meesterlijk en deed de hele wereld geloven dat dit het product was waarop je zonder dat je het besefte al jaren aan het wachten was. Het eenvoudig bedienen van een scherm via vingergebaren sprak tot de verbeelding. Het leverde ons ook nieuwe werkwoorden op: swipen – het naar links, rechts, boven of onder bewegen van je vinger om doorheen tekst, foto’s of apps te bladeren – en pinchen: het in- of uitzoomen op bijvoorbeeld foto’s door duim en wijsvinger dichter of verder bij elkaar te brengen. Kinderlijk eenvoudig. En dus wilden de kinderen maar al te graag aan de iPad.

De eerste iPad werd in ons land een regelrecht verkoopsucces: een succes dat alleen maar herhaald en versterkt werd bij elke iteratie die Apple nadien uitbracht. De verzamelde pc-industrie was gepakt in snelheid en spaarde kosten noch moeite om antwoorden te formuleren op de iPad. Tablets met het Android-besturingssysteem moesten het tij doen keren en de dreigende marktdominantie van Apple counteren. Het lukte maar half. Niemand die het in 2010 of 2011 aandurfde om een Android-tablet aan te bevelen boven een iPad.

Pc-verkoop stuikte ineen

Samen met de introductie van de iPad ging het van kwaad naar erger met de verkoop van traditionele laptops en desktops. De verkoop stuikte in elkaar en pc-fabrikanten moesten alweer nieuwe antwoorden zoeken. Netbooks, hybrides, 2-in-1’s, … de ene na de andere nieuwe device-categorie passeerde de revue.

Ondertussen, vijf jaar na de introductie van de iPad, lijkt de totale pc-markt weer te stabiliseren. De iPad is ook wat minder dominant. Vooral Samsung slaagde er de afgelopen jaren in om onder de Galaxy-vlag heel wat tablets aan de man te brengen. Maar of het nu een iPad of Galaxy Tab is: de wereld is mobieler dan ooit geworden, zowel op consumenten- als bedrijvenniveau. En die impact kunnen we gerust op het conto van de iPad schrijven.

Vijf jaar iPad: vijf jaar disruptie, businesstransformatie en maatschappelijke veranderingen

Het speeltje van de CEO en zijn kinderen

De iPad kwam in 2010 ook de zakelijke wereld binnendringen van onder- én van bovenuit. Niet alleen it-enthousiastelingen en early adopters omarmden het hebbeding. Een marketeer, communicatiespecialist of sales consultant wou maar al te graag uitpakken bij klanten. En elke bedrijfsleider, ceo, cio of executive wou gezien worden met het nieuwe speeltje: een toonbeeld van innovatie waarmee je dus wel moest uitpakken. Geniaal in zijn eenvoud, meesterlijk uitgekiend in zijn uitvoering.

De impact op de it-infrastructuur was zo mogelijk nog groter dan de introductie van de iPad op zich. It moest zich heruitvinden. Voor de introductie van de iPad was alles dichttimmeren de aanpak van it. Dichttimmeren zoals in het niét toestaan van eigen toestellen, het niét kunnen installeren van extra stukjes software, het niét kunnen gebruiken van netwerken buiten de eigen bedrijfsnetwerken, of het niét kunnen linken naar andere toestellen, personen of data. Vijf jaar later mag je elke ‘niet’ vervangen door een ‘moet’.

Wat vijf jaar kan doen

Vijf jaar iPad. Vijf jaar van disruptie, business transformation en maatschappelijke veranderingen. Het landschap oogt helemaal anders dan vijf jaar geleden. Het landschap oogt mobieler dan ooit, niet alleen in een thuisomgeving maar evengoed in de bedrijfswereld. Niet dat het hele land nu aan de iPad zit, maar tablets zijn wel gemeengoed geworden. Meer dan 1 op de 2 gezinnen heeft een tablet. Scholen gebruiken tablets. Verkopers lopen er hun waren mee aan te prijzen. Verplegers en dokters noteren er medische gegevens van patiënten op. En wij, wij kijken er met z’n allen ook mee naar televisie, lezen vanuit onze luie zetel e-mail, vuren Angry Birds op elkaar af, chatten er op los en swipen door foto’s en Facebook-berichten heen. De tablet is in veel gezinnen misschien wel het meest belangrijke scherm geworden.

Vijf jaar is een eeuwigheid in technologie. Een terugblik is altijd nuttig om te bekijken hoe drastisch technologie kan ingrijpen in het maatschappelijk leven én de bedrijfswereld. Het is ook een moment om te beseffen dat vijf jaar vooruit kijken bijzonder moeilijk is. Denk daar misschien toch maar aan wanneer u op uw iPad verder sleutelt aan uw business plan met langetermijnvisie tegen 2020. 2020 is ondertussen maar vijf jaar meer verwijderd van ons.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content