Hans Nipshagen
Hans Nipshagen
Regional Manager voor de Benelux van Akamai, een cloudplatform voor online content en bedrijfsapplicaties
Opinie

23/10/14 om 14:23 - Bijgewerkt om 14:54

Vijf tips om uw website klaar te stomen voor de kerstaankopen

'De komende kerstperiode belooft misschien wel drukker dan ooit te worden voor webwinkeliers. Zij zijn op een goede voorbereiding aangewezen', schrijft Hans Nipshagen, Regional Manager voor de Benelux van het cloudplatform Akamai. Hij doet voor DataNews.be vijf aanbevelingen.

Vijf tips om uw website klaar te stomen voor de kerstaankopen

© iStock

Nooit eerder is er zo massaal online gekocht als tijdens de kerstperiode van vorig jaar. Vooral m-commerce liet een enorme groei zien: 1 op de 8 aankopen werden met een mobiel apparaat verricht. Die m-commerce vertegenwoordigt een groei van maar liefst 68%, en zette Europa neer als de snelst groeiende regio voor mobile shopping - voor de Verenigde Staten en de opkomende Aziatische markten, dus.

De komende online kerstverkopen beloven hoger dan ooit te worden. Webwinkels doen er dan ook goed aan zich keurig voor te bereiden. Ze moeten zich onderscheiden van de concurrentie, bezoekers naar hun websites en mobiele apps lokken, ervaringen proberen te bieden die tot aankopen leiden en er vooral voor zorgen dat de klanten terugkeren.

Hieronder doen we vijf aanbevelingen die hierbij kunnen helpen.

1. Weet op welke manieren klanten uw website bezoeken

Met welke apparatuur en welke netwerken bezoeken klanten uw site? Met welke platforms en welke browsers? Als niet bekend is hoe een website wordt bezocht, is het ook niet mogelijk de ervaring te optimaliseren. Indien u het antwoord op bovenstaande vragen weet, verplaatst u zich dan eens in de positie van uw klanten. Wat ervaren zij en hoe verhoudt zich dat tot concurrerende websites? Hier komt nog een eenvoudige waarheid bij kijken: je kunt niet verbeteren wat je niet kunt meten. Gebruik daarom tools als Real User Monitoring (RUM). Met de inzichten die u hiermee opdoet, kunt u uw applicaties beter verfijnen voor optimale prestaties.

2. Optimaliseer de netwerkinfrastructuur

De draadloze computernetwerken in vooral kleinere winkels laten vaak te wensen over. Toch gebruiken klanten die infrastructuur om met hun smartphones - of met de tablets die in de winkel aanwezig zijn - prijzen te vergelijken of reviews te lezen. Zorg ervoor dat dit geen frustrerende ervaring wordt door de eigen netwerkarchitectuur nog eens goed tegen het licht te houden.

3. Maak het razendsnel

Laat klanten niet wachten, zorg voor snelle websites en apps. Begin door content zo dicht mogelijk bij de eindgebruiker te plaatsen: hoe dichterbij, hoe sneller. In het geval van dynamische content, optimaliseer dan de route over het internet tussen de content en de klant. Tot slot, ga na hoe uw site geoptimaliseerd kan worden door te proberen het aantal te versturen bytes te verminderen en het renderen in de browser te versnellen.

4. Wees voorbereid op uitval

Test vooraf hoe uw website reageert als er zeer veel bezoekers op zitten. Bedenk ook dat grote bezoekersaantallen niets voorstellen vergeleken bij het verkeer dat een DDoS-aanval genereert. Het risico dat hackers juist in deze drukke periode zullen proberen uw site op de knieën te krijgen, is groot. Zorg voor een afdoende beveiliging hiertegen, hetzij door de firewall te vernieuwen of te upgraden, hetzij door cloudgebaseerde security-oplossingen te gebruiken.

5. Hou het veilig

Hackers gebruiken de kerstdrukte ook om te proberen de webapplicatie firewall te omzeilen om zo gratis te kunnen winkelen. Zorg er daarom bijtijds voor dat de firewall-regels up-to-date zijn en check de website op eventuele zwakheden.

Onze partners