Virtuele gsm-operatoren schieten als paddestoelen uit de grond

04/08/06 om 00:00 - Bijgewerkt op 03/08/06 om 23:59

Bron: Datanews

We telden er al een dertigtal in België en doorgaans richten ze zich op een etnische of sociale groep. Andere, zoals Ortel Mobile, pakken het breed aan.

Niet iedereen krijgt de media-aandacht die een gigant als Carrefour naar aanleiding van zijn Mobile 1 aanbod een paar maanden geleden tentoon spreidde maar het aantal mobiele virtuele netwerkoperatoren (mvno's) neemt hand over hand toe. Een korte zoekopdracht op het het web leverde er al een dertigtal op. Het merendeel stelt voorafbetaalde kaarten voor met voordelige tarieven voor een specifieke bevolkingsgroep. [Calaomobile] bvb. mikt op de Afrikaanse gemeenschap in België. Recent dook in België ook de eerste mobiele, sociaal geëngageerde operator op: de vzw [Ello Mobile] investeert uitsluitend in sociaal getinte projecten. Na Nederland en Duitsland probeert [Ortel Mobile], ruim een jaar geleden opgericht door een Nederlander van Turkse origine, het ook in onze contreien. Ortel Mobile wil zoveel mogelijk doelgroepen aanspreken en sleutelt aan preferentiële tarieven voor alle oproepen naar het buitenland maar blijft voordelige tarieven voor nationale oproepen aanbieden. De voorafbetaalde kaarten van Ortel worden onder meer verkocht in nogal wat benzinestations. Volgens de krant De Tijd is Ortel de snelstgroeiende aanbieder van prepaidkaarten in België. Sinds de lancering in april die overigens zonder veel marketinggedruis gebeurde, tekende het bedrijf al 20.000 tot 30.000 kaarten op. De oproepen van de Ortelklanten lopen via het Base-netwerk. Daardoor is Base zowel een klant als een concurrent. Base, de derde mobiele operator in ons land, heeft immers ook 'etnische' aanbiedingen uitgedokterd, met name voor de Turkse gemeenschap en voor expats. Volgens een onderzoek van Research and Markets zouden de mobiele virtuele operatoren bij onze noorderburen in maart 2006 bijna 15 procent van de mobiele telefoniemarkt in handen hebben. Dat is een stijging met 14 procent ten opzichte van september 2005.

Onze partners