Virtuele mobiele nummers bij Voxbone

. © .
Guy Kindermans Guy Kindermans is freelance journalist bij Data News.

België is het zesde land waar telecomspecialist Voxbone virtuele mobiele nummers aanbiedt, onafhankelijk van een onderliggend communicatienetwerk.

Dank zij virtuele mobiele nummers kunnen alternatieve operatoren hun klanten mobiele diensten over het 4G-datanetwerk bieden, stelt Voxbone. België is het zesde land waar Voxbone deze ‘virtuele mobiele nummer’ dienst biedt (0466-prefix), naast het aanbod van vaste lijn telefoonnummers, en gespecialiseerde inbelnummers (zoals gratis inbelnummers, of oproepen naar noodnummers, dat laatste al in 19 landen). Op die wijze kunnen ook SMS diensten worden aangeboden. Interessant is dat een bedrijf op die wijze een mobiel nummer kan toekennen aan een functie (bijvoorbeeld een verkoper), los van het nummer van het toestel van de persoon waarop de oproepen worden afgeleverd.

Marktleider

Dit Belgisch telecombedrijf is marktleider in het wereldwijd toekennen van telefoonnummers voor ‘dial in’ diensten. Zo kunnen bedrijven over een lokaal nummer beschikken voor het inbellen op support- of teleconferentiediensten, waarna de oproep als VOIP automatisch via het eigen netwerk van Voxbone (op basis van gegarandeerde bandbreedte bij een aantal isp’s) naar een centrale dienst wordt doorgesluisd.

Opgericht in 2005 verzorgt Voxbone deze diensten voor een zestal van de grootste telco’s ter wereld (onder meer NT&T), leveranciers van inbel-teleconferentiediensten en ‘cloud communication providers’. Zo maakt onder meer Skype gebruik van Voxbone voor de koppeling van Skype gesprekken met het gewone telefoniesysteem. Voxbone schrijft zijn marktpositie toe aan zijn wereldwijde presentie, de volautomatische ‘provisioning’ van de diensten en een bedrijfsmodel dat niet steunt op een betaling per belminuut (maar betaling per nummer en per gereserveerde bandbreedte), aldus Dries Plasman, v-p marketing & product management. Tevens heeft het systeem in de voorbije paar jaar een 100 procent 24/7 uptime gehad. In 2013 bedroeg de omzet iets meer dan 21 mi!ljoen euro, en het bedrijf is sinds 2009 winstgevend, aldus Plasman. “We zijn niet de goedkoopste ten opzichte van nieuwkomers op deze markt, maar zijn een financieel gezond bedrijf en een betrouwbare partner.”

Met hoofdkwartier in Brussel, naast kantoren in onder meer San Francisco en Los Angeles, telt Voxbone een kleine 100 werknemers. Voxbone beschikt over een eigen O&O dienst rond zowel de spraakdienstverlening als de uitbouw van de infrastructuur. Op termijn zal Voxbone zich naast de koppeling met klassieke telefonienetwerken ook meer toeleggen op onder meer Web Real Time Communication (WebRTC) diensten (voor pure ip-calls over het internet) en op het aanbieden van de verschillende diensten in nog meer landen. Voor de Verenigde Naties werd onder meer een speciaal project opgezet voor een wereldwijde prefix (888) bestemd voor gebruik door onder meer mobiele interventieteams bij humanitaire operaties.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content