Virtuele operatoren steeds belangrijker voor Mobistar

06/02/13 om 16:20 - Bijgewerkt om 16:20

Bron: Datanews

Bij Mobistar steeg het aantal indirecte klanten in één jaar met 51 procent. Drievierden zit bij Telenet.

Virtuele operatoren steeds belangrijker voor Mobistar

Ruim een vijfde van de bellers op het Mobistar-netwerk zijn nu klant van zogenaamde mobiele virtuele netwerkoperatoren (mvno). Dat zijn bedrijven als Lycamobile, Colruyt, Telenet of Numéricable, die capaciteit en diensten inkopen bij Mobistar en doorverkopen onder hun eigen merk.

Eind 2012 ging het om 889.540 klanten op een totaal van 4,3 miljoen. Het aantal mvno-klanten steeg met 299.710 of 50,8 procent in één jaar. Het aantal eigen klanten van Mobistar daalde met 2,4 procent.

King Kong koning Telenet neemt met de King Kong-formule het leeuwendeel van de mvno-stijging bij Mobistar voor zijn rekening. Op 27 december meldden de Mechelaars dat ze hun 500.000ste King Kong klant hadden opgetekend. De persdienst gaf nadien toe dat dit cijfer enigszins overdreven was omdat Telenet op 30 juni al 275.400 mobiele abonnees had. De King Kong-formules werden pas op 26 juli aangekondigd. Telenet telt al zijn mobiele klanten nu gewoon als King Kong klanten.

Het cijfer laat wel toe om te extrapoleren dat Telenet eind 2012 een kleine 506.000 mobiele klanten moet hebben gehad. Dat zou betekenen dat Telenet in zes maanden ongeveer 230.500 mobiele klanten bij won, of ruim driekwart van alle nieuwe mvno-klanten bij Mobistar.

Mobistar geeft geen afzonderlijk omzetcijfer voor zijn mvno-activiteiten. Telenet maakt op 11 februari zijn jaarresultaten bekend. (B.L.)

Lees meer over:

Onze partners