Vis veilen op het Internet

05/04/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 04/04/02 om 23:59

Bron: Datanews

Pefa.com (Pan European Fish Auctions) is een initiatief dat in 1997 door de Zeebrugse Visveiling werd opgestart, in samenwerking met de Rijksuniversiteit Gent.

Het oorspronkelijke concept - de traditionele visveiling overbrengen naar het Internet - is inmiddels verruimd. Pefa.com is een onafhankelijke markt en een dienstverlener voor de vissector geworden, met ongeveer 35 werknemers die voornamelijk in de sector zelf gerekruteerd werden. Hoe overwon deze originele veilingsite, die zowel bij de analisten als in de media hoog scoort, de technologische uitdagingen van een zo traditionele sector als die van de vis? Welke rol hebben de externe consultants gespeeld?Het is weinig waarschijnlijk dat vandaag of zelfs morgen de verkoop van vee in de slachthuizen van Anderlecht via het Internet zal lopen. Tradities en gebruiken wegen in de veehandel te zwaar door. Het lijkt al even onwaarschijnlijk dat iemand, op een kille ochtend in de haven van Zeebrugge, vlak voor het begin van de visveiling een laptop bovenhaalt om in te bellen op het Internet. Toch is dat de realiteit. Zelfs het ommetje naar Zeebrugge hoeft niet meer.SoftwareklokHet is allemaal begonnen met de gezamenlijke ontwikkeling door de Zeebrugse Visveiling en de Rijksuniversiteit Gent van een softwareklok, een virtuele versie van de echte veilingklok die op een derde van de Europese veilingen het traditionele veilingsysteem bij opbod vervangt. De kopers kunnen van op hun plaatsen met het scherm interageren en op de partijen vis bieden. Aangezien er al met digitale gegevens gewerkt werd, ontstond het idee om de softwareklok voor pcs, die in de veilingzalen op een scherm wordt geprojecteerd, over te brengen naar een veilingsysteem op het Internet. Pefa.com was geboren.Het bedrijf is nog steeds in Zeebrugge gevestigd maar staat los van de lokale Visveiling en bestrijkt momenteel een vijftiental veilingen in Europa. Het verkoopt de producten van veertig leveranciers van vis en telt ongeveer vijfhonderd kopers, honderdtachtig daarvan werken op afstand. De meeste kopers komen dus nog steeds naar de veilingzaal maar gebruiken Pefa.com om de voortdurend wisselende prijzen op de andere veilingen te volgen. In 2001 boekte Pefa.com een omzet van 120 miljoen euro. Het bedrijf verwacht in de loop van het jaar 2003 rendabel geworden. Tot zo ver de context, maar wat met de realisatie?Inno.comHet project kwam er dus in samenwerking met de RUG en onder leiding van professor en informatietechnoloog Ghislain Hoffman. Toen een aantal van zijn medewerkers later het IT-consultancy- en dienstenbedrijf Inno.com stichtten, was het logisch dat Pefa.com bij dit nieuwe bedrijf aanklopte om zijn technologische strategie te helpen bepalen. Het feit dat zij de vissector ak goed kenden heeft in hun voordeel gespeeld, zegt Werner Krott, algemeen directeur van Pefa.com. Inno.com heeft drie taken op zich genomen strategische consultancy voor de technologische keuzes en de architectuur, projectbeheer voor online-catalogi en veilingen, en begeleiding in de keuze van de apparatuur (pcs en netwerk), de beveiliging en de databases.Wij hebben Pefa.com geholpen met de technologische keuzes voor het basismodel van de database, de servers en de Internet-hosting (nvdr. Uunet). Op een meer operationeel niveau hebben wij de bestaande productcatalogi en marktgegevens gebruikt om een zelfstandig systeem voor business-to-business e-commerce te ontwikkelen. Ten slotte hebben wij de overgang van het proefproject naar de productieomgeving begeleid, vertelt Bart Van Renterghem, projectleider bij Inno.com. De grootste uitdaging voor de consultants? Pefa.com had duidelijk te kennen gegeven dat het een relatief goedkope oplossing zocht. Geen technologische gadgets, maar een platform dat opgewassen was tegen de commercile uitdagingen. Het belangrijkste is een zo goed mogelijke informatie te verstrekken over de kwaliteit van de producten. Laten we niet vergeten dat de online-koper de vis niet ziet en ook dat het e-commerceplatform logistieke functies moet bevatten. Op het Internet vis kopen tegen een interessante prijs is prima, maar hij moet ook op de juiste manier worden vervoerd, aldus Bart Van Renterghem.Open SourceDe door Inno.com voorgestelde oplossing bestaat concreet in een 3-tier toepassingsarchitectuur geschreven in Perl, een op Apache gebaseerde webserveromgeving en XML als berichtformaat. De Mysql-database is genstalleerd op IBM Netfinity-servers die onder Linux 2.2.I draaien.De softwareklok, een van de sleutelelementen van on line-veilingen, is een realisatie van 4Business, een bedrijfje uit Sint-Katelijne-Waver dat oorspronkelijk gespecialiseerd was in software voor groenten- en fruitveilingen. 4Business is inmiddels als zelfstandig filiaal overgenomen door Pefa.com.Uit technologisch oogpunt bestempelt Inno.com het werk in een zeer traditionele sector niet als een echte handicap. Je moet gewoon meer op het gebruiksgemak letten en erg pragmatisch blijven. En blik op de virtuele veilingzaal van de site toont dat de Internetomgeving de echte klok van een echte veiling zo getrouw mogelijk nabootst. Hoewel dit pas de eerste fase is van de strategische definitie van het project, houdt Inno.com zich niet bezig met veranderingsmanagement. Dat is de rol van de mensen uit de sector en dus van de werknemers van Pefa.com, die de verwachtingen en de bezwaren van de potentile gebruikers uiteraard het beste kennen. Het moeilijkste is inderdaad de tradities te wijzigen en de mensen ervan te overtuigen dat het platform voordelen heeft voor iedereen. De kopers krijgen immers toegang tot een grotere keuze van vis op verschillende veilingen en moeten geen hoge marges meer betalen aan tussenpersonen. De veilingbedrijven zelf geven hun bestaande klanten een nieuwe service - marktinformatie, betaalsystemen, logistiek - en toegang tot nieuwe Europese markten, zo vat algemeen directeur Werner Krott de troeven samen. De enige verliezers, afgezien van de tussenpersonen in de verkoop die geen diensten met toegevoegde waarde bieden, zijn de cafbazen op de hoek, die s ochtends vroeg misschien minder klanten over de vloer krijgen.

Onze partners