VisionWare is failliet

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

De Kortrijkse start-up VisionWare, gespecialiseerd in videosouvenirs voor pretparken, is eind februari failliet verklaard door de Kortrijkse rechtbank van koophandel. “Er waren vragen bij de commerciële haalbaarheid van ons concept”, zegt oprichter en ceo Wesley Lorrez.

De Kortrijkse start-up VisionWare, gespecialiseerd in videosouvenirs voor pretparken, is eind februari failliet verklaard door de Kortrijkse rechtbank van koophandel. “Er waren vragen bij de commerciële haalbaarheid van ons concept”, zegt oprichter en ceo Wesley Lorrez.

Visionware ontwikkelde technologie voor visuele detectie. Met het product ‘StarringYou’ wilde het bedrijf een videoantwoord bieden op het aloude idee van het fotosouvenir dat je koopt na een ritje op een rollercoaster. “Bij de proof-of-concept in het Boudewijn Seapark in 2009 verkochten we nog 5 à 6 procent van onze opgenomen films”, vertelt Lorrez. “Maar een jaar later, in Bobbejaanland en Plopsaland, was dat nog maar 2 procent. Dat was niet meer rendabel.” In die twee laatste pretparken ondervond VisionWare ook concurrentie van de bestaande fotosouvenirs op andere attracties. “Daarmee hadden we onvoldoende rekening gehouden.”

Er zat ruim 500.000 euro in het bedrijf, geld dat onder meer afkomstig was van ex-Econocom-baas Patrick Vandewalle. “De curator probeert nu onze technologie te verkopen. Maar wat is de waarde nog als er geen mensen meer achterzitten?” Even was er interesse van VisionWares Britse concurrent PicSolve, zonder veel resultaat.

Ook Lorrez zelf weet nog niet of hij met de technologie verder wilt. “Dan is er toch eerst een nieuw commercieel concept nodig.” Intussen is Lorrez zelf aan een ander project begonnen: Scribi, verf waarmee je van een muur een whiteboard kan maken. “Ideaal voor creatieve ruimtes. We hebben onder meer contacten met Woestijnvis.”

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content