Vliegt de 'ambulance-drone' straks écht?

18/06/15 om 09:52 - Bijgewerkt op 19/06/15 om 08:35

Bron: Datanews

Kent u de ambulance-drone al? Hiermee kunnen slachtoffers van een ongeval of mensen met een hartaanval sneller geholpen worden. De drone staat centraal in een nieuwe rondleiding bij Living Tomorrow.

Vliegt de 'ambulance-drone' straks écht?

De ambulance-drone werd ontwikkeld met steun van UGent en TU Delft. © Living Tomorrow

Living Tomorrow heeft samen met UZ Gent een nieuwe rondleiding in het 'huis van de toekomst' uitgedokterd die focust op nieuwe technologie en innovatie in de gezondheidzorg. De ambulance-drone waarover we in oktober vorig jaar nog schreven, krijgt een nadrukkelijke plaats in de rondleiding.

Het gaat om een fluogeel onbemand vliegtuigje dat onmiddellijk en zelfstandig kan uitrukken van zodra iemand naar het noodnummer 112 belt. De drone - die een snelheid van 100 tot 120 kilometer per uur kan halen - beschikt over een gps (voor localisatiebepaling van het slachtoffer), een video- en geluidsverbinding (waarmee een hulpverlener vanuit een centrale instructies kan geven aan iemand in de buurt van de patiënt) en een defibrillator (waarmee de drone het hart van een patiënt middels een elektrische schok aan de praat kan krijgen).

Ook voor ongevallen

Met medewerkers van het kabinet van Volksgezondheid was er in de aanloop naar de vernieuwde rondleiding alvast informeel contact rond de ambulance-drone, vertelt Joachim De Vos, ceo van Living Tomorrow. "De drone zou immers ook kunnen ingezet worden voor andere toepassingen. Denk bijvoorbeeld aan ongevallen op autosnelwegen", zegt De Vos. Een drone kan snel ter plaatse zijn en de ernst van het ongeval meteen inschatten. Dat moet dan zorgen voor betere, doelgerichte en snellere hulpverlening. "We verwachten toch wel een vervolgtraject rond de 'ambulance-drone'", maakt Joachim De Vos zich sterk.

Werk aan de winkel

Maar vooraleer de ambulance-drone ook effectief kan uitvliegen, is er nog wel wat werk aan de winkel. De wetgeving bijvoorbeeld laat zulke vluchten nog steeds niet toe - al wordt daar momenteel wel werk van gemaakt. In het volgende nummer van Data News leest u trouwens meer over de regelgeving rond drones. Voor levensreddende drones die door hulpdiensten ingezet worden, wordt gedacht aan een uitzonderingsmaatregel. Maar ook aan de kant van de alarmcentrales, heeft beheerder Astrid nog werk voor de boeg zodat de technologie mee geïntegreerd kan worden.

De drone moet ook passen in een emergency-app zodat de 'broekzak-Belg' via die app op zijn smartphone de hulpdiensten kan contacteren. Volgend jaar zou die app overigens moeten uitkomen. Het is Astrid, de beheerder van het netwerk van de hulpdiensten, die verantwoordelijk is voor de ontwikkeling hiervan.

Naast de drone, focust de rondleiding in Living Tomorrow ook op preventie, diagnose en doelgerichte behandeling. Denk dan aan apps en producten die binnen de 'internet of things' trend er voor zorgen dat we onze gezondheid zelf monitoren. Enkele van de overige highlights zijn bijvoorbeeld medische apps voor thuisrevalidatie - inclusief een Oculus Rift toepassing rond virtual reality - of een concept rond een 'next-gen' medisch portaal dat al je persoonlijke medische gegevens bundelt. Via dat 'MyHealthPortal' kunnen patiënten dan ook rechtstreeks in contact treden met zorgverstrekkers of omgekeerd.

Lees meer over:

Onze partners