VMMa-dochter Paratel in Nederlandse handen

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

CM, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in sms-diensten voor de zakelijke markt, neemt Paratel over van de Vlaamse Media Maatschappij. “CM wil marktleider worden in België wat mobile payments en bulk sms-diensten betreft”, klinkt het.

CM Group, een Nederlands bedrijf gespecialiseerd in sms-diensten voor de zakelijke markt, neemt Paratel over van de Vlaamse Media Maatschappij. “CM wil marktleider worden in België wat mobile payments en bulk sms-diensten betreft”, klinkt het. Paratel was de ‘interactieve mediapoot’ van de Vlaamse Mediamaatschappij (VTM, 2BE, Q-Music). De VMMa-dochter stond in voor de sms- en de contactcenter-diensten van het moederbedrijf, en van heel wat andere ondernemingen.

De VMMa verkoopt Paratel nu aan sms-specialist CM Group uit Breda. De 21 personeelsleden worden allemaal overgenomen door de Nederlandse sectorgenoot, en de Vlaamse Mediamaatschappij wil blijven samenwerken met Paratel/CM voor haar sms-activiteiten (bijvoorbeeld de sms-voting in televisieprogramma’s).

“Wij willen ons met de VMMa focussen op onze core business, en dat zijn onze televisie- en radioactiviteiten”, geeft ceo Peter Bossaert een woordje uitleg. “Sms-diensten en ivr-services (‘interactive voice response’-services) horen daar niet bij. Maar ik ben tevreden dat Paratel terechtkomt bij een aandeelhouder die wil investeren in het bedrijf, en hierin een specialist is.”

Bij monde van Yves Kallaert van MobileWeb, een Belgische specialist in mobiele marketing die begin 2012 werd overgenomen door CM Group, klinkt het dat het niet zozeer de VMMa was die af wilde van Paratel, maar dat het vooral CM was dat aanstuurde op een overname.

“CM wil marktleider worden in België wat mobile payments, interactieve televisiediensten en sms-services voor de zakelijke markt betreft”, aldus Kallaert. “De overname van Paratel past in die strategie. CM staat nu ook veel sterker in zijn onderhandelingen met de Belgische operatoren, en kan allicht betere prijzen onderhandelen.”

Hoewel de cijfers van Paratel behoorlijk zijn, had het bedrijf het de voorbije jaren niet onder de markt. Enerzijds was er natuurlijk de economische crisis, maar ook de verschillende wijzigingen op wetgevend vlak speelden de VMMa-dochter parten.

Er zijn immers heel wat nieuwe KB’s bijgekomen die de sms-sector aan strenge regels onderwierpen. Zo mag een sms’je gelinkt aan een televisieprogramma bijvoorbeeld nog maar een bepaald bedrag kosten, en mag er geen discriminatie meer zijn tussen vaste en mobiele lijnen.

“De sms-business gaat wel wat achteruit”, knikt Kallaert, “maar als CM niet geloofde in Paratel was er van een overname simpelweg geen sprake geweest.” Toch werkten er begin 2009 nog 50 mensen voor het bedrijf, en zijn er dat vandaag nog maar 21.

CM Group (CM Telecom) telde voor de overname 93 personeelsleden en boekte vorig jaar een omzet van 44,5 miljoen euro.

Paratel was in 2012 goed voor een omzet van 13,4 miljoen. In 2011 was dat nog 16.4 miljoen. Dat jaar liet Paratel een bedrijfswinst van 1.119.971 euro optekenen. Een jaar eerder (in 2010) was dat nog 1.782.180 euro.

Over de overnameprijs wordt niet gecommuniceerd.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content