Volkswagen stopt meer geld in elektrische wagens

20/11/17 om 09:48 - Bijgewerkt om 10:31

Bron: Datanews

De Volkwagen Group gaat in totaal 34 miljard euro investeren in de ontwikkeling van elektrische en autonome voertuigen. Een pak meer dan wat het twee maand geleden voorstelde. Al wil het bestaande diesel- en bezinewagens nog niet afschrijven.

Volkswagen stopt meer geld in elektrische wagens

Volkswagen Arteon © /

Tegen 2022 wil de groep achter Volkswagen, Audi, Skoda, Porsche en Lamborghini 34 miljard euro uitgeven aan digitalisering en de ontwikkeling van elektrische en zelfrijdende wagens. Dat is 14 miljard meer dan het eerst aankondigde bij de voorstelling van zijn zogenaamde Roadmap E.

Dat wil echter niet zeggen dat de groep meteen volledig elektrisch wordt. Zo benadrukt het dat huidige projecten niet aan de kant worden geschoven omdat ze bijdragen bij de inkomsten in de nabije toekomst.

Het doel is om tegen 2025 de nummer 1 in elektrische wagens te zijn en tegen 2030 van alle modellen ook een elektrische variant te hebben. Maar er is ook budget voor de ontwikkeling van hybride wagens. Daar bovenop heeft de groep de ambitie om 50 miljard euro uit te geven aan batterijcellen voor elektrische wagens.

De plannen van Volkswagen zijn ambitieus. "We willen de wagen heruitvinden met gerichte investeringen in digitalisering, autonoom rijden, elektrische mobiliteit en nieuwe mobiliteitsdiensten door de nodige gelden uit onze eigen middelen te halen," zegt ceo Matthias Müller. Dat wil zoveel zeggen als dat Volkswagen de investeringen doet met zijn eigen bankrekeningen.

Hoewel Volkswagen ook investeert in digitalisering en zelfrijdende wagens, blijft het bedrijf op de vlakte over haar ambities hierover. Die plannen zijn er, maar het bedrijf noemt onder meer de strengere CO2-doelstellingen als grote uitdaging voor automakers.

Van fictieve naar echte uitstootvermindering

Dat laatste is een extra grote uitdaging voor Volkswagen, dat er bewust voor koos om de afgelopen jaren consumenten te misleiden door wagens softwarematig minder te laten uitstoten wanneer ze op rollen stonden, het moment dat hun uitstoot werd getest. De Duitse constructeur heeft dus wat goed te maken op vlak van milieuvriendelijkheid, maar kan dat mogelijk compenseren met hun extra capaciteiten op vlak van softwareontwikkeling.

Onze partners