Volvo Cars verder op weg met Phi Data

17/03/10 om 10:50 - Bijgewerkt om 10:49

Bron: Datanews

Volvo Cars Gent heeft, na een succesvolle testfase, Phi Data gekozen voor de verdere roll-out van het Daissy-project. Het bedrijf mag er 241 bijkomende mobiele computers uitrollen.

Volvo Cars Gent heeft, na een succesvolle testfase, Phi Data gekozen voor de verdere roll-out van het Daissy-project. Het bedrijf mag er 241 bijkomende mobiele computers uitrollen.

Het Daissy-project is een initiatief van Volvo Cars Gent om werknemers rechtstreeks en vanaf de werkvloer toegang te bieden tot computersystemen. Via het IWT en Flanders' Drive is het project ook opentrokken naar andere bedrijven uit de automobielsector.

Bij Volvo Cars Gent voorziet het project werknemers in mobiele computers. Daarmee kunnen ze vier processen vereenvoudigen. Ten eerste vervangt de computer de papieren rotatiekaart van een auto. Wanneer de operatoren hun badge en de barcode van de auto waar ze aan werken, scannen met hun mobiele computer, voeren ze rechtstreeks rotatiegegevens in het bedrijfssysteem. Hierdoor kan men precies zien welke operator op welke werkpost welke wagens behandelde.

Ten tweede kunnen operatoren van Volvo Cars voortaan kwaliteitsproblemen melden met hun mobiele computers, en niet langer via een met de hand ingevuld document. Ten derde biedt de computer een alternatief ANDON-systeem, waarmee operatoren een probleem kunnen melden of de productie kunnen stilleggen. Voordien gebeurde dat via een touw of een noodknop. Tenslotte kunnen via de computer onderdelen worden afgeroepen. De operator zal alleen nog de barcode moeten scannen van de bijna lege kist van de onderdelen die hij nodig heeft.

Phi Data, dat zich bezighoudt met automatische identificatie en datacaptatie, had bij Volvo Cars in een pilootproject al 75 mobiele computers geleverd. Nu bestelt de autofabrikant nog eens 241 extra toestellen bij Phi Data. Het gaat om toestellen van Intermec, type CN3, die draaien op Windows Mobile 6.1. Ze hebben onder meer een geïntegreerde barcodeclezer en een aanraakscherm.

Het uiteindelijke doel van het project is om het aantal incidenten en fouten te verlagen. Dat zou betekenen: minder controles, minder te vervangen onderdelen en een vlottere doorstroming van de wagens. "Een verbetering van slechts één procent zou al een jaarlijkse besparing betekenen voor Volvo Cars Gent van zowat 200.000 euro", klinkt het bij Volvo. Verdere financiële details zijn niet bekendgemaakt.

Lees meer over:

Onze partners