"Vooral merkextensies kunnen succesvol zijn"

27/06/12 om 18:03 - Bijgewerkt om 18:03

Bron: Datanews

"Van de nieuwe generieke internetextensies zullen er maar weinig succesvol zijn." Dat zeggen ceo Xavier Buck van EuroDNS en advocaat Flip Petillon van Crowell & Moring in de marge van de Icann meeting in Praag. ".museum en .jobs bestaan al, maar geen kat die er gebruik van maakt."

"Vooral merkextensies kunnen succesvol zijn"

"Van de nieuwe generieke internetextensies zullen er maar weinig succesvol zijn." Dat zeggen ceo Xavier Buck van EuroDNS en advocaat Flip Petillon van Crowell & Moring in de marge van de Icann meeting in Praag. ".museum en .jobs bestaan al, maar geen kat die er gebruik van maakt." Voor alle duidelijkheid: van de 1.930 aanvragen voor een nieuwe internetextensie zullen er maximaal 1.409 overblijven. 521 extensies vallen sowieso weg, omdat er voor 230 extensies in totaal 751 aanvragen zijn ingediend.

"Daarnaast zullen er ook heel wat kandidaten hun staart intrekken nu ze weten wie er allemaal een dossier heeft ingediend", zegt domeinnaamspecialist Flip Petillon van het advocatenkantoor Crowell & Moring, "zeker nu er zo veel technische problemen opduiken en Icann de indruk geeft de zaken niet meer onder controle te hebben. Je zou er voor minder genoeg van krijgen."

Kandidaten die zich terugtrekken, kunnen meteen 130.000 dollar van hun inschrijvingsgeld recupereren. Als ze een dossier hebben ingediend voor een extensie met meerdere gegadigden, kunnen ze zich zelfs volledig laten terugbetalen als ze het slim spelen en goed onderhandelen. "Ik schat dat er in totaal een 1.200-tal zullen overblijven", aldus nog Petillon.

Of er bij de nieuwe suffixen überhaupt succesnummers zullen zitten, willen we graag weten? "Jawel, maar dan vooral onder de merkextensies", klinkt het. "Ik blijf er bij dat merkhouders marketing-gewijs een goede zaak doen. Die achtervoegsels hebben natuurlijk een heel ander doel dan de generieke. In plaats van naar apple.com te surfen, zullen consumenten straks naar .apple of naar ipad.apple kunnen gaan. Bijkomstige informatie in de domeinnaam verdwijnt, waardoor het merk nadrukkelijker in de kijker wordt geplaatst."

Ook ceo Xavier Buck van de Luxemburgse registrar EuroDNS denkt dat merkextensies interessant kunnen zijn. "In de beginfase zullen internetgebruikers allicht naar de .com's blijven surfen, maar merkhouders kunnen met nieuwe ideeën uitpakken. Nu er met IPV6 bijna oneindig veel internetadressen beschikbaar zijn, kunnen brands zoals Samsung of Sony bijvoorbeeld al hun producten van een uniek adres voorzien, denk aan serienummer.samsung of trackingnummer.fedex. Je zal zonder twijfel heel wat nieuwe businessmodellen zien opduiken."

"Ook regionale suffixen en stadsextensies kunnen waardevol zijn", aldus Buck. "Lokale adressen krijgen nu al een hogere ranking in Google dan pakweg een .net of een .org. In die zin wordt het succes of het falen van een extensie voor een groot stuk bepaald door de internetgigant. Ik ben benieuwd hoe de nieuwe generieke achtervoegsels zullen scoren in de zoekmachine."

Vraagtekens

Zowel Petillon als Buck plaatsen sowieso vraagtekens bij generieke nieuwkomers, zoals .shop, .ketchup of .books. "Als je het moet hebben van aantallen registraties, dan wachten er moeilijke tijden", klinkt het unisono. ".museum en .jobs bestaan al een tijdje, maar geen kat die er gebruik van maakt."

"Misschien dat een .app nog wel mogelijkheden biedt", merkt Buck op, "of andere extensies die gelinkt kunnen worden aan nieuwe technologieën. Als je naar tetris.app gaat, dat je dan automatisch een Tetris-app downloadt aangepast aan je toestel, ik zeg maar wat. Maar de where.what's hebben het in het verleden altijd erg moeilijk gehad."

"Partijen die hun dossier goed voorbereid hebben, zullen die kanttekeningen wel meegenomen hebben", besluit Petillon. "Maar er zijn heel wat kandidaten die nu pas beginnen te brainstormen over hoe ze hun extensie gaan gebruiken. Dat is wel heel erg laat."

"Bovendien is het kennen van een URL veel minder belangrijk geworden. We evolueren van een world wide web naar een app-gedreven internet, en er wordt veel aan copy paste gedaan. Een internetgebruiker zoekt op Google, en hoeft niet per se een internetadres te kennen. Dat is zeker een argument tegen de nieuwe extensies."

Onze partners