Vraag naar tablets stuwt Belgische it-sector

Frederik Tibau expert Digital Innovation & Growth bij Agoria

In tegenstelling tot zowat alle andere sectoren laten telecom en it een omzetgroei optekenen in het tweede kwartaal van 2013.

In tegenstelling tot zowat alle andere sectoren laten telecom en it een omzetgroei optekenen in het tweede kwartaal van 2013. Dat blijkt uit het kwartaalrapport van GfK over de non-food markten in de Belgische retail. Dat de it-sector nog groeit, is te danken aan de aanhoudende vraag naar goedkope en gebruiksvriendelijke tablets, zo stelt GfK. Dat zijn geen dure nicheproducten meer die enkel te koop waren bij de gespecialiseerde it-zaken. Tegenwoordig bezit zelfs 1 op 3 Belgische huishoudens een dergelijk toestel. Bij de klassieke bureau-apparatuur (pc’s, printers, cartridges, …) wordt trouwens een daling van maar liefst 11 procent genoteerd.

Ook de telecomsector is op dreef en laat een positief evolutiecijfer van 13 procent optekenen ten opzichte van dezelfde periode vorig jaar. Hoewel de mobiele en de traditionele telefoons ook dit kwartaal een daling in verkoopvolume vertonen, lijkt de groei van smartphones niet te stoppen.

De omzet van de traditionele mobiele telefoons is gehalveerd ten opzichte van Q2 2012, daar waar de smartphones weer een groei kennen van een kleine 30 procent. In de eerste helft van 2013 bereikte het marktaandeel van smartphones in België 62 procent. Eén en ander wil zeggen dat 3 op de 5 verkochte toestellen een smartphone was, en bovendien stijgt dit aandeel nog steeds.

Het zijn de steeds aantrekkelijker wordende prijzen die deze aanhoudende positieve trend stimuleren en dankzij nieuwe functies op de duurdere toestellen blijven ook de high-end devices aan populariteit winnen.

De markt van de consumentenelektronica zet, met een daling van maar liefst 21 maart, de negatieve trend die ook al werd opgetekend in het eerste kwartaal, verder in Q2. Vooral de tv-markt ligt aan de basis van dit negatief evolutiepercentage. Van segmenten als 3D en Smart TV werd verwacht dat ze de tv-verkoop nieuw leven zouden inblazen, maar dat is nog steeds niet gebeurd.

Desondanks stelt GfK wel positieve groeicijfers vast bij de audiogroepen: mini- en luidsprekers groeien met respectievelijk 2 procent en 12 procent.

Ook voor het klein witgoed stelt het tweede kwartaal teleur. “Daar waar we kwartaal na kwartaal groei registreerden voor SDA, zien we nu echter een terugval van een kleine 2 procent. Opvallend is dat vooral gevestigde waarden, zoals de stoomstrijkijzers en stofzuigers, het dit kwartaal laten afweten”, klinkt het.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content