VRT gebruikt business intelligence bij analyse van verkiezingsdebat

Ook al is het vooral een mooie marketingstunt van BI-softwarespecialist Information Builders, het gebruik van BI bij een politiek debat is een Belgische primeur.

Zondagavond zagen de kijkers van het Groot Debat tussen de 3 Vlaamse kopstukken voor de federale verkiezingen (Leterme, Verhofstadt, Vande Lanotte) dat de VRT de debatten tot in detail kon analyseren “met de hulp van software van Information Builders”. Zo waren er cijfers over de totale spreektijd van elke politicus, het aantal keer dat ze een vraag ontweken, over het gebruik van lichaamstaal, en dies meer.Information Builders gebruikte daarvoor de rapporteringsoftware WebFocus. “Samen met professor Dave Gelders van de KU Leuven, die gespecialiseerd is in politieke marketing, overheids- en bedrijfscommunicatie, en 25 studenten werden op voorhand de specifieke dimensies bepaald waarop elk van hen zou letten (vb. “kijkt boos of geïrriteerd”, “probeert tevergeefs het woord te krijgen”, “haalt mening van expert of autoriteit aan”, …),” legt Bart Jansseune, Senior Account Manager van Information Builders, uit. “Uiteindelijk konden ze voor elk van de drie debatterende politici 23 criteria turven.””Dat resulteert in één html-document, het ‘active report’, dat standalone in een browser kan draaien,” gaat Kris Van Dyck, Business Architect bij Information Builders, verder. “Elke gebruiker kan met die informatie gaan spelen: kolommen aanpassen, grafieken maken, filteren, exporteren naar andere toepassingen, en dies meer.”Information Builders deed het al eerder, bij de Nederlandse verkiezingen van vorig jaar, maar voor België was het gebruik van business intelligence software bij een politiek debat een primeur. Volgens Van Dyck en Jansseune waren de reacties enthousiast, onder meer vanwege de aanwezige hoofdredacteurs van enkele Vlaamse kranten, en zal de software nog wel vaker op die manier worden gebruikt. “Maar natuurlijk was het vooral de bedoeling om onze naam en toepassingen voor het voetlicht te plaatsen…”Het rapport is [hier] te consulteren.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content