Waalse hightech voor Francorchamps

Stefan Grommen Stefan Grommen est rédacteur de Data News.

Op 30 augustus flitsen er weer superbolides over het mythische circuit van Francorchamps waar de Belgische manche van de Grote Prijs F1 plaats heeft. Een en ander wordt onder meer mogelijk gemaakt dank zij spitstechnologie van een aantal Waalse bedrijven.

Op 30 augustus flitsen er weer superbolides over het mythische circuit van Francorchamps waar de Belgische manche van de Grote Prijs F1 plaats heeft. Een en ander wordt onder meer mogelijk gemaakt dank zij spitstechnologie van een aantal Waalse bedrijven.

Voor het beheer van de online ticketverkoop doet de Grote Prijs een beroep op het Luikse Synchrone dat de ontwikkeling voor zijn rekening nam van de website en de interface die de doorverkopers gebruiken om hun bestellingen in te voeren. De aanvankelijke opdracht was in 2007 toegewezen aan Computerland met Synchrone als partner. De website stoelt op ASP.NET van Microsoft en wordt gehost op Windows-servers van Synchrone die onderdak vonden bij Wallonie Data Center (WDC) in Villers-le-Bouillet. De online betalingsfuncties lopen via Ogone. De website stond er vanaf september 2008 met voornamelijk buitenlanders als eerste belangstellenden maar heeft begin augustus een toeloop gekend van duizenden bezoekers, vooral Duitsers. Dat Michael Schumacher toen nog zijn rentree aankondigde, heeft daar allicht iets mee te maken. “Wij doen ook de e-mailingcampagnes voor de Grote Prijs,” aldus Jean-François Meyers, zaakvoerder van Synchrone.

Voorts zijn de tickets voor de Grote Prijs net als vorig jaar voorzien van een rfid-microchip. Dat vergemakkelijkt het beheer van de toeschouwers, zorgt ervoor dat de toegang vlotter verloopt en verhoogt de beveiliging. RFIDEA, ook uit Luik en gespecialiseerd in rfid-integratie, is belast met het drukken en coderen van de tickets op basis van gegevens van Synchrone. Een eerste test gebeurde in 2007 voor de 26.000 VIP-toegangskaarten maar vorig jaar liep het aantal tickets al op tot 170.000. RFIDEA dokterde ook een toepassing uit voor het doorsturen van de tickets met borderel (een koerierdienst bezorgt vervolgens de tickets). Daarnaast levert het Luikse technologiebedrijf de infrastructuur voor toegangscontrole tijdens de race (80 lezers die gebruik maken van een wifi- en glasvezelnetwerk). Die oplossing werd trouwens ook gebruikt tijdens het golftornooi Eurotour van Saint-Omer in Frankrijk dat in juni 150 spelers uit 30 landen mocht verwelkomen.

Fout opgemerkt of meer nieuws? Meld het hier

Partner Content