Waar een IT-manager al niet kribbig van wordt

26/11/02 om 00:00 - Bijgewerkt op 25/11/02 om 23:59

Bron: Datanews

Een IT-manager vertrouwde me deze week toe dat ie een grondige hekel had aan ICT-leveranciers die via massamedia als kranten, radio en televisie hun professionele producten en diensten proberen te slijten.

Het is een trend waar je de laatste jaren niet naast kan kijken. En hij is niet de enige IT-verantwoordelijke die aanstoot neemt aan deze verregaande popularisering van technologie. Natuurlijk zijn de ICT-leveranciers niet van gisteren en de wetten van de marketing soms ondoorgrondelijk. Hoewel radio en televisie niet de meest logische keuze zijn voor het promoten van een business portfolio zijn ze wel uitermate geschikt voor het creeren van een brand awareness. Leveranciers hopen op die manier naast de ICT-professionals - die ze via andere kanalen veel efficinter kunnen bereiken - ook de directieleden, de verkoopdirecteur, de marketingman en de personeelsverantwoordelijke, kortom alle gebruikers van ICT-technologie, voor hun kar te spannen. Met als resultaat, zo vertelde de IT-manager me, dat op de duur iedereen denkt te weten wat pakweg een goede ERP-implementatie is. Terwijl de realiteit toch lichtjes complexer in elkaar steekt. Onafhankelijk van het soort ICT-dienst of -oplossing die wordt aangeprezen, luidt de boodschap steevast met ICT-technologie help je de problemen in je organisatie de wereld uit. En dit soort statements gaat er bij de leek als zoete broodjes in. Waarop de IT-directeur aan zijn baas of aan de gebruikers mag gaan uitleggen waarom hun bedrijf die oplossing nog niet heeft of waarom hun oplossing niet de gewenste resultaten oplevert. En daar wordt een mens kribbig van. Maar er is hoop. Nu de budgetten van de bedrijven nog even op ijs blijven liggen, trekt de ICT-sector resoluut de kaart van de consument. Dat bewees de voorbije Comdex-beurs in Las Vegas ten overvloede. En dat is goed nieuws voor het leger gerriteerde IT-directeurs. In het licht van hun nieuwe focus zullen de producenten radio en televisie dan allicht opnieuw gebruiken waar ze voor dienen ter lering van Jan Publiek.

Onze partners