Waar zijn de digitale vluchtgegevens van het vermiste Maleisische vliegtuig?

11/03/14 om 16:20 - Bijgewerkt om 16:20

Bron: Datanews

Om het mysterie rond het vermiste Maleisische vliegtuig op te lossen, zouden onderzoekers de digitale vluchtgegevens moeten bemachtigen. Het probleem is dat deze data enkel opgeslagen worden in een 'zwarte doos' aan boord van het vliegtuig zelf. Waarom worden die gegevens dan niet in real-time gestreamd?

Waar zijn de digitale vluchtgegevens van het vermiste Maleisische vliegtuig?

© Belga

Om het mysterie rond de vermiste Boeing 777-200 van Malaysia Airlines op te lossen, zouden onderzoekers de digitale vluchtgegevens moeten kunnen bemachtigen. Het probleem is dat deze in-flight data enkel opgeslagen worden in een 'zwarte doos' aan boord van het vliegtuig zelf. Waarom zijn die gegevens niet in real-time toegankelijk op de begane grond?

Luchtvaartmaatschappijen kunnen de crew aan boord van een vliegtuig voortdurend aanwijzingen en inlichtingen geven over hun koers, mogelijke veiligheidsrisico's, abrupte weersveranderingen en zo meer. Passagiers worden op hun beurt verwend met films, series en soms zelfs live-televisie en Wifi-verbinding. Maar de real-time vluchtgegevens, die vitaal zijn voor onderzoekers in een noodgeval als dat van de vermiste Maleisische Boeing 777, worden enkel opgeslagen in een zogenaamde 'zwarte doos' aan boord van het voertuig.Commerciële vliegtuigen moeten twee 'black boxes' aan boord hebben: een flightdatarecorder en een cockpit voicerecorder. Deze zijn overigens fel oranje van kleur, zodat ze makkelijker teruggevonden kunnen worden.

Waarom worden deze data in dit tijdperk van draadloze communicatie niet in real-time gestreamd? De noodzakelijke technologie hiervoor bestaat - volgens de Wall Street Journal werden in het verleden al een paar honderd vliegtuigen in staat gesteld data live te streamen via satelliet - maar wordt niet breed geaccepteerd en toegepast.

Daar zijn volgens The Economic Times twee redenen voor: de zeldzaamheid van in-flight rampen en het hoge kostenplaatje dat gepaard gaat met het opzetten van meer satellietverbindingen. Een studie wees in 2002 uit dat een Amerikaanse luchtvaartmaatschappij 300 miljoen euro per jaar zou moeten uitgeven om al zijn vluchtdata te kunnen streamen, schrijft BusinessWeek. In vergelijking daarmee kan de verouderde en beperkte zwarte doos op een veel goedkopere manier een enorme hoeveelheid data stockeren.

De vraag luidt: is het inschakelen van onderzoeksteams om een doos in het midden van de oceaan te gaan zoeken dan zoveel goedkoper? De zwarte doos lijkt in elk geval aan een update toe.

Onze partners