Stéphane Vandervelde
Stéphane Vandervelde
Stéphane Vandervelde is CEO van Keyware en specialist in elektronische betalingen.
Opinie

15/07/15 om 10:01 - Bijgewerkt om 10:01

Waarom Apple Pay (voorlopig) geen succes wordt

Het is zover: Apple Pay is aangekomen in Europa. Vanaf nu kan je ook in het Verenigd Koninkrijk betalen met je iPhone in plaats van met je bankkaart, en wellicht komt die betaalmethode binnen afzienbare tijd naar België. Een gemakkelijke, supersnelle manier van betalen. Toch ziet het er voorlopig niet naar uit dat Apple Pay een grote speler wordt. Want om er een succes van te maken, moeten de kleinhandelaars mee.

Waarom Apple Pay (voorlopig) geen succes wordt

© Cult of Mac

Apple Pay maakte deze week zijn opwachting in het Verenigd Koninkrijk. Het systeem slaat aan in de Verenigde Staten, en Apple hoopt natuurlijk in Europa hetzelfde succes te bereiken. Betalen zonder dat je je portefeuille moet bovenhalen en zonder dat je een kaart in een gleuf moet steken: het is een verleidelijk idee. Je houdt je smartphone tegen een betaalterminal, en hop, het geld staat op de rekening van de handelaar. Supersnel én gemakkelijk, want de meeste smartphonegebruikers hebben hun gadget toch altijd in de buurt.

De organisatoren van Tomorrowland kozen ook voor contactloos betalen, zij het van een heel andere soort. Ze integreerden een betaalsysteem met de polsbandjes die iedereen toch sowieso draagt. Je moet ze vooraf opladen en betaalt gewoon door ze tegen de sensor te houden. Hetzelfde principe als bij leerlingen- of personeelskaarten voor de refter of de koffie-automaat.

Delen

Waarom Apple Pay (voorlopig) geen succes wordt

Het gebruiksgemak van contactloos betalen is een absolute troef. Maar de grootste valkuil? Veiligheid. Zoek maar eens op Youtube naar filmpjes over fraude met NFC -- near field communication, de technologie achter contactloos betalen. Met een klein toestelletje, verstopt in een aktetas, maken ze iedereen met NFC 25 euro afhandig. En je merkt het pas wanneer je nog eens je rekening bekijkt. Bij Apple Pay lukt die fraude gelukkig niet: je moet elke keer je goedkeuring geven via de vingerafdruksensor op je toestel. Een tikje minder gebruiksgemak, maar wel veel meer veiligheid.

De hype rond die nieuwe technologieën mag dan wel groot zijn, toch heb ik er mijn vragen bij. De servers bij Keyware zijn al compatibel met Apple Pay, maar de lancering in België wordt geen aardverschuiving. Het wordt een nieuw betaalmiddel naast de andere betaalmiddelen: niet meer en niet minder. De bankkaart is er niet in geslaagd om cash te verdrijven, waarom zou Apple Pay er dan in slagen om andere betaalmiddelen te verdrijven?

Laat ons niet vergeten dat één op de drie handelaars nog niet eens bankkaarten aanvaardt. Vooral bakkers en slagers aanvaarden alleen cash: er is geen enkele reden waarom Apple Pay hen plots wél zou overtuigen om hun eerste stappen te zetten in de wereld van het elektronische betalen.

Delen

De bankkaart is er niet in geslaagd om cash te verdrijven, waarom zou Apple Pay er dan in slagen om andere betaalmiddelen te verdrijven.

Er is ten eerste al de beperkte doelgroep: alleen wie in het bezit is van de modernste iPhone of van een Apple Watch én bij een bank zit waarmee Apple Pay compatibel is, kan het gebruiken.

En ten tweede, nog belangrijker: zullen de handelaars bereid zijn om die betaalmethode te aanvaarden? Ze moeten investeren in een terminal die compatibel is met NFC, én ze moeten per transactie een percentage afstaan. Voor gewone bankkaarten is die kost minimaal en aanvaardbaar, maar wat als er voor Apple Pay hogere tarieven gelden? De winstmarges zijn zo klein dat je dat er niet uit haalt, en geen enkele handelaar wil er zijn broek aan scheuren als hij een flesje water of een koffiekoek verkoopt.

De oplossing ligt niet voor de hand. Cash volledig afschaffen? Daar zijn de geesten nog niet rijp voor, al zou het meteen korte metten maken met zwart geld. Het zou de (eerlijke) handelaars die nog altijd alleen maar met cash werken wel voor voldongen feiten stellen. Dan is het beter om hen te overtuigen van de meerwaarde die elektronisch betalen hen bieden. Door de transactiekosten laag te houden, bijvoorbeeld. Een doel dat onder meer Apple Pay zich moet stellen.

Stéphane Vandervelde is CEO van Keyware en specialist in elektronische betalingen.

Onze partners